چکیده:
یکی از تهدیدهای جدی فضای سایبری، بدافزارها، با بازیگران متعدد و اهداف متنوع هستند. در سامانههای تحلیلی بدافزاری، گستردگی اقدامات بدافزارها و مقابلهکنندگان، ارزشگذاری اقدامات بازیگران و استخراج اقدامات اثرگذار بازیگران از چالشهای مهم است. در این مقاله، چارچوبی چهار لایه جهت استخراج اقدامات اثرگذار بازیگران حوزهی بدافزار با رویکرد نظریهی بازی ارائه شده است. در لایهی اول بر اساس شواهد محیطی، اقدامات مهاجم و مدافع و پارامترهای آنها تعریف و تعیین گردید؛ در لایهی دوم، فعالیتهای بازیگران مبتنی بر تکنیکهای انتزاعسازی بر اساس اقدامات استخراج شد. در لایهی سوم و چهارم مبتنی بر نظریهی بازی، فعالیتهای بازیگران بهصورت سناریومحور، مدلسازی و تحلیل شد و گزینههای تأثیرگذار بازیگران و وضعیتهای تعادلی مطلوب بازیها بر اساس 13 معیار تعریفشده، استخراج گردید. چارچوب پیشنهادی، بر اساس یک مطالعه موردی شامل 12 فعالیت مهاجم و 12 فعالیت مدافع در قالب سه بازی، مدلسازی و ارزیابی شد؛ فعالیتهای بازیگران از اقدامات آنها استخراج شده است. نتایج نشان داد فعالیتهای تأثیرگذار مهاجم و مدافع به ترتیب 3 و 2 فعالیت هستند و میزان مشارکت این فعالیتها در وضعیتهای تعادلی پایه و مطلوب به ترتیب ۸۳ و ۱۰۰ درصد بوده است. کاهش فضای حالت بازی، ارزشگذاری اقدامات و استخراج اقدامات مؤثر و وضعیتهای تعادلی مطلوب بازیگران از مزایای چارچوب پیشنهادی است.
One of the most serious threats to cyberspace is malware, with multiple actors and diverse targets. In malware analysis systems, the extent of malware and countermeasures actions, evaluating the actions of actors, and extracting the effective actions of actors are important challenges. In this paper, a four-layer framework for extracting the effective actions of malware actors with a game theory approach is presented. In the first layer, based on environmental evidence, the actions of the attacker and the defender and their parameters were defined and determined; in the second layer, the activities of the actors based on abstraction techniques were extracted based on actions. In the third and fourth layers based on game theory, the activities of the actors were modeled and analyzed in a Scenario-centric approach. The effective options of the actors and the optimal equilibrium states of the games were extracted based on 13 defined measures. The proposed framework was modeled and evaluated based on a case study involving 12 offensive and 12 defensive activities in three games; the activities of the actors are extracted from their actions. The results showed that the effective activities of the attacker and the defender are 3 and 2 activities, respectively, and the participation rate of these activities in the basic and optimal equilibrium states was 83% and 100%, respectively.Rreducing the game space, evaluating actions, and extracting effective actions and optimal equilibrium states of the actors are some of the benefits of the proposed framework.