چکیده:
یکی از علل اهمیت ویژة کمیتة حقوق بشر در حمایت و ارتقای حقوق بشر، مأموریت این نهاد مبنی بر تصویب نظرات تفسیری است. با وجود اینکه کمیته، صالح به تصویب و انتشار نظرات تفسیری وفق بند 4 ماده 40 میثاق بینالمللی حقوق مدنی و سیاسی است، ماهیت و جایگاه قانونی این تفاسیر، همواره محل بحث بوده است. قدر متیقن آنکه نظرات تفسیری کمیتة حقوق بشر که عصارة تمامی دانشها، یافتهها و تجارب کمیته در خلال انجام مأموریتها هستند، اگرچه به لحاظ قانونی الزامآور نیستند، دارای جایگاه حقوقی در سلسله منابع غیرحصری حقوق بینالملل بوده و میتوان آنها را در زمرة منابع فرعی یا کمکی حقوق بینالملل به شمار آورد. در این چارچوب، مسئلة اصلی مقالة حاضر، جایابی نظرات تفسیری در سلسله منابع حقوق بینالملل، تبعیت از آنها به دلیل جایگاه قانونی و متعاقباً توسعه و ارتقای حقوق بشر از دریچة تصویب آنها بود.
One of the reasons for the special importance of the HRC in the protection and promotion of human rights is due to the mission of this institution to adopt GCs. Despite the fact that the committee is competent to adopt GCs according to Art.40 (4) ICCPR, the legal status of these GCs is always the subject of debate. The GCS, which are an extract of all the knowledge, findings and experiences of the Committee during its mandates, have a legal status in the series of non-exclusive sources of international law, although they are not legally binding. They can be considered as secondary or complementary sources of international law. The main issue of this article was the placement of GCs in the normative hierarchy and sources of international law, their compliance due to their legal status, and subsequently the development and promotion of human rights through the lens of their ratification.
خلاصه ماشینی:
8. Procedure for the Adoption of the General Comment, United States Of America, Available at: , last seen 12 March 2021.
Statute of the International Court of Justice, available at: , last seen 12 March 2022.
١٨ بر اين اساس ، اعمال يکجانبۀ دولت ها در مفهوم خاص ،١٩ همان طور که ديوان بين المللي دادگستري در قضيۀ آزمايش هاي هسته اي فرانسه اشاره و از آن ها به عنوان منابع ايجاد تعهد ياد کرده است ٢٠ و همچنين قواعد آمرة حقوق بين الملل عام در معناي ماده ٥٣ کنوانسيون 21 وين ١٩٦٩ نيز از جايگاه رفيعي در سلسله قواعد حقوق بين الملل برخوردارند.
٢٧،٢٦ شايد نظرات تفسيري کميتۀ حقوق بشر (از دريچۀ شناسايي، تضمين و اجراي آن ها در نظام داخلي و ارائۀ گزارش هاي ادواري خود به کميته بر اساس معيارهاي تعريف شده در نظرات )، به صورت غيرمستقيم مبين تکرار يک رويه در ميان دولت ها باشد اما شناسايي عنصر معنوي عرف مبني بر قاعدة حقوقي الزام آور (همان طور که در بالا در رابطه با نظرات برخي دولت ها مشاهده شد)، امري بسيار دشوار و بعيد مي نمايد.
International Court of Justice, Competence of the General Assembly for the Admission of a State to the United Nations, Advisory Opinion, 3 March 1950, para.
See: Situation of Human Rights in the Islamic Republic of Iran, Report of the Secretary-General, 2021, available at: E&DeviceType= Desktop&LangRequested=False.
- A/HRC/49/75, available at: human-rights-islamic-republic-iran-report-special.
ICCPR, Available at: instruments/international-covenant-civil-and-political-rights>, last seen 12 May 2021.