چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر نقشهای مدیریتی بر شفافیت سازمانی با رویکرد اسلامی است. پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای توصیفی−همبستگی است که به روش پیمایشی انجام شد. روش گردآوری اطلاعات ترکیبی از مطالعات کتابخانهای و میدانی است. ابتدا نقشهای مدیریتی مینزبرگ از طریق مطالعات کتابخانهای شناسایی شد و سپس براساس آموزههای دینی، یک نقش به نقشهای فوق اضافه گردید تحت عنوان «مسئولیت اجتماعی». در گام بعد این نقشها در جامعه آماری مورد نظر به آزمون گذاشته شد و تفاوت نقشها در دو جامعه آماری (مؤسسههای تحقیقاتی ومؤسسههای تولیدی استان کرمان) مورد آزمون قرار گرفت. جهت سنجش متغیرها در مؤسسههای تحقیقاتی 186 نفر و در مؤسسههای تولیدی 372 نفر بهعنوان نمونه انتخاب گردیدند. ابزار اصلی گردآوری اطلاعات پرسشنامه بود. برای بررسی فرضیهها از آزمون t تکنمونهای، مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزار spss ویراست 23 و Amos استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که بین نقشهای مدیریتی در مؤسسههای تحقیقاتی و تولیدی تفاوت وجود دارد. همچنین این نتیجه حاصل آمد که نقشهای مدیریتی بر شفافیت سازمانی در مؤسسههای تحقیقاتی و تولیدی استان کرمان تأثیر مستقیم دارد.
This research paper was aimed to investigate the effect of management roles on organizational transparency with an Islamic approach. The present study was descriptive-correlational research that was conducted by survey method. Mintzberg's management roles were initially identified through library studies. Then, based on religious teachings, a role was added to the above fifth roles called "social responsibility". In addition, these roles were tested in a statistical population and the differences between the roles in the two statistical populations (research institutes and manufacturing companies of Kerman province of Iran) were tested. The main tool for collecting information were questionnaires. Structural equation modeling was used to test the hypotheses. SPSS (version 23) and AMOS were used to analyze the data. In conclusion, findings showed that there was a difference between management roles in research and manufacturing companies. It was also concluded that managerial roles have direct effects on organizational transparency in both research institutes and manufacturing companies in Kerman.