چکیده:
هدف پژوهش تدوین و بررسی ساختار عاملی مقیاس وانمودگرایی تحصیلی بین دانشجویان پرستاری بود. لذا تحقیق همبستگی، از نوع تحقیقات توصیفی بوده و جامعه آماری شامل دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان بود. برای انتخاب نمونه از روش نمونهگیری تصادفی ساده استفاده گردید. بر اساس نرمافزار G*power حجم نمونهای بهاندازه ۲۲0 نفر از دانشجویان دانشکده پیراپزشکی بهصورت تصادفی انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات ابتدا از منابع نظری و تجربی برای طراحی اولیه سؤالات وانمودگرایی تحصیلی استفاده شد. سپس از ابزار محققساخته مبتنی بر مبانی نظری و تجربی که شامل 39 سؤال بود، استفاده شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از روشهای روانسنجی و روش تحلیل عاملی تأییدی با استفاده از نرمافزارهای SPSS و AMOS استفاده گردید. نتایج تحلیل مبانی نظری و تجربی مرتبط با وانمودگرایی تحصیلی، 39 نشانگر را در اینارتباط در 5 مؤلفه اصلی: احساس ناتوانی، کنترل بیرونی و حمایتهای خانوادگی، انتظارات دیگران، احساس فریبکاری و احساس گناه مشخص نمود. تحلیل-های آماری مقدار ریشه دوم میانگین مجذورات خطای تقریبی (RMSEA) برابر با 068/0 بوده و درنهایت ابزار وانمودگرایی با 5 مؤلفه نهایی مورد تأیید قرار گرفت. بر اساس نتایج و همخوانی با مبانی نظری و تجربی نتیجهگیری میشود که ابزار وانمودگرایی تحصیلی که در این پژوهش تدوین گردید را میتوان برای تشخیص افراد با وانمودگرایی تحصیلی و ارتباط آن با سایر متغیرهای مؤثر بر عملکرد تحصیلی مورداستفاده قرارداد.
AbstractThis study aimed to develop and investigate the factor structure of the academic imposter scale among nursing students. The research method was descriptive correlational research that the statistical population consisted of all students of Kurdistan University of Medical Sciences who were selected using a simple random sampling method. Based on G*power the software A sample size was randomly selected as 220 students of the paramedical school. To collect information, theoretical and empirical sources were used to plan the initial design of educational pretension and after a researcher-made tool based on practical and experimental foundations, which included 39 questions. SPSS and AMOS with psychometric and confirmative analysis methods were used to analyze the data. The results of analyzing theoretical and empirical basics associated with academic imposter 39 markers about an academic imposter in 5 main components of disability, external control, and family support, the expectations of others, felt deception and felt guilty. The result in statistical analysis of the confirmatory factor analysis showed that the RMSEA was confirmed by 0.068 and ultimately proved that the tool with five final components based on quantitative results. Finally, based on the results obtained in this study and the consistency of these results, with theoretical and empirical foundations, the conclusion is that educational instruments in this study can use to detect individuals with the academic imposter and relate to other variables affecting academic performance Use.
خلاصه ماشینی:
نتايج تحليل مباني نظري و تجربي مرتبط با وانمودگرايي تحصيلي، ٣٩ نشانگر را در اين ارتباط در ٥ مؤلفه اصلي: احساس ناتواني، کنترل بيروني و حمايت هاي خانوادگي، انتظارات ديگران ، احساس فريبکاري و احساس گناه مشخص نمود.
کساني که ترس هاي وانمودگرايي دارند دچار خودترديدي و اضطراب ميشوند؛ که ممکن است يا بيش ازحد براي کاري آماده شوند، در اين صورت فرد باور دارد موفقيتش به خاطر تلاش زياد است ؛ و يا در شروع ، کار را به تأخير مياندازد که در اين مورد نيز موفقيت خود را به شانس نسبت ميدهد.
مقدار مشاهده شده بعد شاخص برازندگي مناسب / نامناسب بودن از اصلاح CMIN/DF (شاخص کاي اسکوئر بهنجار يا نسبي) ٢/٢٣ مناسب بودن مدل RMR (ريشه دوم ميانگين مربعات باقيمانده ) ٠/٠٨٨ مناسب بودن مدل RMSEA (ريشه دوم ميانگين مجذورات خطاي تقريبي) ٠/٠٦٨ مناسب بودن مدل CFI (شاخص برازش تطبيقي) ٠/٩٠ مناسب بودن مدل IFI (شاخص برازش افزايشي) ٠/٩١ مناسب بودن مدل جدول ٤ به بررسي بارهاي عاملي، ميانگين سؤال ، مقدار t و سطح معنيداري در مدل تحليل عاملي تأييدي مرتبه دوم بعد از اصلاح مدل پرداخته است و نتايج را بر روي هرکدام از مؤلفه ها و مقياس کل وانمودگرايي تحصيلي نشان ميدهد، براي تعيين هر سؤال بر روي يک عامل از مقدار ٠/٣٥ به عنوان بار عاملي مورد تأييد استفاده گرديد که بر اساس نتايج جدول از مجموع ٣٥ سؤال اوليه در مرحله مقدماتي استخراج شد.
بر همين اساس در اين پژوهش به ساخت و بررسي ساختار عاملي و ويژگيهاي روان سنجي ابزاري براي تشخيص وانمودگرايي تحصيلي در بين دانشجويان رشته هاي پيراپزشکي به ويژه دانشجويان پرستاري پرداخته شد.
درنهايت بر اساس نتايج پژوهش حاضر و همخواني اين نتايج با مباني نظري و تجربي، ابزاري مناسب براي تشخيص و شناسايي وانمودگرايي تحصيلي دانشجويان تدوين شده است .