چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر کمی و کیفی تدریس ریاضی پایه ششم به شیوه معکوس بر بازدههای یادگیری حیطه شناختی بود.پژوهش از نظر هدف جزء پژوهش های کاربردی و ازنظر روش از نوع ترکیبی بود که در دو مرحله کیفی و کمی انجام شد.در روش کمی،از شیوه شبه آزمایشی استفاده شد و در روش کیفی از مصاحبه های نیمه ساختارمند و مشاهده استفاده شد.جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر و پسر پایه ششم منطقه پیربکران بود.نمونه شامل 16 نفر از دانشآموزان دختر و پسر پایه ششم بودند. مباحث درس ریاضی به دو شیوه عادی و معکوس با استفاده از پیش آزمون و پس آزمون در دو گروه کنترل و آزمایش تدریس شد. داده های حاصل بخش کمی در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی مورد تحلیل قرار گرفت و در بخش کیفی،مصاحبه های دانشآموزان،والدین و آموزگار کدگذاری و مقوله بندی شد.یافته های پژوهش نشان داد نمرات دانشآموزان در بازدههای سطحی و ساده حیطه شناختی،در آموزش به شیوه معکوس و عادی تفاوت معناداری در دو روش نداشتند اما روش معکوس بر ارتقا نمرات دانشآموزان دختر و پسردر بازدههای پیچیده و عمیق حیطه شناختی تأثیر داشت و موجب بهبود عملکرد دانشآموزان در بازدههای پیچیده و عمیق حیطه شناختی میشد همچنین آموزش با روش معکوس بر مؤلفههای یادشده بر دختران و پسران تأثیر متفاوت معناداری نداشت،علاوه بر این، استقلال دانش آموزان در یادگیری ریاضی و فعالیت دانشآموزان در منزل در کلاس معکوس افزایش داشتند؛همچنین معضل کمبود زمان تدریس به صورت حضوری را به ویژه در دوران همه گیری بیماری کرونا برطرف کرد.
The aim of the present study was to investigate the quantitative and qualitative effect of sixth grade mathematics teaching in flipped on the learning outcomes of cognitive domain. , Quasi-experimental method was used and in the qualitative method, semi-structured interviews and observation were used.The statistical population of the study included all sixth grade male and female students in Pirbakran region. The sample included 16 sixth grade male and female students. Mathematics topics were taught in two ways, normal and flipped, using pre-test and post-test in two groups of control and experiment.Quantitative data were analyzed in two levels of descriptive and inferential statistics, and in the qualitative part, interviews with students, parents and teachers were coded and categorized. Findings showed that students' scores on superficial and simple cognitive outcomes in flipped and normal education were not significantly different between the two methods, but the flipped method improved the scores of male and female students in complex and deep cognitive outcomes and improved performance. Students became cognitive in complex and profound outcomes.Also, flipped education did not have a significant effect on the mentioned components on girls and boys. In addition, students 'independence in learning mathematics and students' activities at home in the flipped classroom increased; It also solved the problem of lack of teaching time in person, especially during the coronary heart disease epidemic.
خلاصه ماشینی:
يافته هاي پژوهش نشان داد نمرات دانش آموزان در بازده هاي سطحي و ساده حيطه شناختي ، در آموزش به شيوه معکوس و عادي تفاوت معناداري در دو روش نداشتند اما روش معکوس بر ارتقا نمرات دانش آموزان دختر و پسر در بازده هاي پيچيده و عميق حيطه شناختي تأثير داشت و موجب بهبود عملکرد دانش آموزان در بازده هاي پيچيده و عميق حيطه شناختي مي شد همچنين آموزش با روش معکوس بر مؤلفه هاي يادشده بر دختران و پسران تأثير متفاوت معناداري نداشت ، علاوه بر اين ، استقلال دانش آموزان در يادگيري رياضي و فعاليت دانش آموزان در منزل در کلاس معکوس افزايش داشتند؛ همچنين معضل کمبود زمان تدريس به صورت حضوري را به ويژه در دوران همه گيري بيماري کرونا برطرف کرد.
دانش آموزان به علت اينکه در خانه ، با تکاليف دشوار روبه رو مي شوند و همچنين برخي از مطالب را در کلاس درس به خوبي فرانگرفته اند و يا فراموش کرده اند، براي انجام تکاليف با مشکل روبه رو مي شوند به همين علل آن ها مجبور هستند از فردي، ياري به طلبند و متأسفانه در مناطق روستاي، اوليا کم سواد هستند و مشغوليت فراواني دارند و دانش آموز را نميتوانند ياري کنند، اين مسئله يکي از نگراني اوليا است که با توجه به مصاحبه هاي انجام شده ميزان کمک خواستن دانش آموزان به طور چشم گيري کاهش يافته است ، چند نمونه از صحبت هاي مادران در رابطه با اين موضوع : «قبل از فيلم ها زهرا از من مي خواست که با کمک هم سؤالات را حل کنيم اما من از روي کتاب درسي نميفهميدم درس چه چيزي است البته زهرا خودش مسائل را تقريباً حل ميکرد اما انگار دوست داشت من هميشه کنارش بنشينم و باهم سؤالات را حل کنيم اما حالا دقت کردم به تنهايي سؤالات را حل ميکند».
The impact of using flipped classroom instruction on the writing performance of twelfth grade female Emirati students in the applied technology high school (ATHS) (Doctoral dissertation, The British University in Dubai (BUiD)).