چکیده:
تحقیق حاضر به بررسی صلاحیتهای حرفهای موردنیاز معلمان ابتدائی برای اجرای اثربخش روشهای تدریس مبتنی بر بازی (بازی محور) در مدارس ابتدائی شهر تهران پرداخته است. جامعه آماری نسز در این پژوهش، شامل معلمان مدارس، معلمان حقالتدریس، مدیران مدارس، دانشآموزان منطقه 10 آموزشوپرورش تهران و نیز دانشجویان دانشگاه فرهنگیان در سال 1401 بوده است. اغلب جامعه خبرگان را نیز معلمان و مدیران آموزشی تشکیل میدادند که از تجارب بازی محور برای آموزش دروس خاص نظیر زبان خارجه، ریاضیات، فنآوری اطلاعات و غیره ... در مدارس خود استفاده کرده بودند. همچنین از کل جامعه آماری به روش نمونهگیری تصادفی ساده و با استفاده از رابطه کوکران در جامعهی محدود، نمونه آماری به تعداد 386 نفر انتخاب گردید. بر اساس نتایج بهدستآمده از این پژوهش، چهار حوزه اصلی شایستگیهای حرفهای معلمان برای اجرای آموزش بازی محور در مدارس ابتدائی عبارت است از : صلاحیتهای آموزشی، صلاحیتهای فن آورانه، صلاحیتهای مشارکتی و صلاحیتهای مرتبط با خلاقیت آموزش. همچنین یافتههای این مطالعه میتواند بهمنظور توسعهبهبود صلاحیتهای حرفهای معلمان در پیادهسازی الگوی یادگیری مبتنی بر بازی در مقاطع مختلف تحصیلی مورداستفاده قرار گیرد.
This study examines the competencies needed by teachers to effectively implement game-based teaching methods (game-oriented) in schools. In the conceptual concepts of this research, game-based (game-centered) school education has several important approaches. First, the use of educational games is fun for learners;. Learning by creating the games needed for each educational topic, the use of gamification approaches in providing educational content. The research included documents related to teachers' professional qualifications based on upstream documents of the Ministry of Education, in-depth and thematic interviews with experts, and the preparation and distribution of a questionnaire among the target community.Based on the results of this study, the four main areas of teacher competence identified in this study are: educational competencies, technological competencies, participatory competencies and competencies related to creative education. The results of this study can be used to develop teachers' educational skills and improve their professional competencies in implementing the use of gamification.
خلاصه ماشینی:
در چارچوب مدل مفهومي اين مطالعه ، آموزش هاي مدرسه اي مبتني بر بازي (بازي محور) داراي چند رهيافت مهم بود که در يافته هاي پژوهش حاضر ازاين قرار بوده است : نخست استفاده از بازيهاي آموزشي براي دانش آموزان در موضوعات درسي مختلف سرگرم کننده بود و دوم ؛ بهبود فرايند «ياددهي – يادگيري» از طريق ايجاد بازيهاي مرتبط با هر سرفصل آموزشي با استفاده از رويکردهاي علمي «گيميفيکيشن » در ارائه محتواي آموزشي در مقاطع مختلف مدارس ابتدائي بود.
در اين پژوهش کوشيده شده است با بهره گيري از مطالعات و مدل هاي پيشين آموزشي و استفاده از خلاقيت هاي بازي محور در يادگيري عميق و نيز ساير رهيافت هاي مرتبط ، به ارائه چارچوبي براي شناسايي و تبيين صلاحيت هاي حرفه اي معلمان در پياده سازي آموزش هاي مبتني بر بازي در فضاهاي آموزشگاهي پرداخته شود.
در حوزه موضوعات مرتبط با آموزش هاي بازي محور لازم است معلمان از دانش و زمينه هاي علمي و فکري کافي درباره سرفصل و روش هاي تدريس و چگونگي به کارگيري رهيافت هاي بازي محور در فرايند «ياددهي – يادگيري» برخوردار باشند (٢٠١٩ ,Caena)؛ بنابراين در اين پژوهش منظور از صلاحيت هاي حرفه اي معلمان در ايجاد برنامه درسي بازي محور مجموعه اي از عناصر شخصيتي، حرفه اي و زمينه اي است که به صورت يکپارچه با ويژگيهاي دانشي، مهارت ها و نگرش هاي لازم براي تدريس اثربخش در زمينه هاي مختلف آموزشي بر اساس رويکرد بازي محور به کار ميرود (٢٠١٥ ,Bjarnadottir).
Teachers' Experience and Reflections on Game-Based Learning in the Primary Classroom: Views from England and Italy.