چکیده:
هدف از انجام پژوهش حاضر، اعتبارسنجی مدل تجزیه و تحلیل خط مشیهای آموزشی و پژوهشی دانشگاه علوم پزشگی گرگان میباشد. پژوهش از حیث ماهیت استقرایی و از حیث روش، کیفی میباشد. جامعه آماری پژوهش خبرگان و خطمشیگذاران دانشگاه علوم پزشکی و اساتید دانشگاهی میباشند که به روش نمونهگیری هدفمند با استفاده از تکنیک گلوله برفی، تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت بدین ترتیب تعداد 20 نفر مورد پرسش قرار گرفتند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه ساختارنایافته ای می باشد. رویکرد مورد استفاده در پژوهش حاضر رویکردی آمیخته کیفی-کمی میباشد. در بخش کیفی از تکنیک داده بنیاد استفاده شده است، که پس از انجام مراحل سه گانه کد گذاری باز، محوری و گزینشی مدل اولیه ارائه گردید و در ادامه با استفاده از تکنیک دلفی و کسب نظر از خبرگان، مدل نهایی پژوهش ارائه داده شد و در بخش کیفی از مدلسازی معادلات ساختاری با روکیرد حداقل مربعات جزئی با استفاده از نرم افزار اسمارت پی ال اس3 به سنجش تاثیر هر یک از متغیرها و گویه در قالب مدل طراحی شده پرداخته شد. در این بخش نیز پرسشنامه نیمه ساختار یافته ای با طیف لیکرت ابزار جمع آوری داده ها قرار گرفت. در نهایت مدل بدست آمده در 6 بعد عوامل علی، مقوله محوری، راهبرد، عوامل بسترساز، عوامل مداخله گر و پیامدها بدست آمد.
the purpose of this study is to validate the model of analysis of educational and research policies of Gorgan University of Medical Sciences. The research is inductive in nature and qualitative in terms of method. The statistical population of the study is experts and policymakers of the University of Medical Sciences and university professors who continued to achieve theoretical saturation by purposive sampling using the snowball technique. Thus, 20 people were interviewed. The data collection tool is an unstructured questionnaire. The approach used in the present study is a mixed qualitative-quantitative approach. In the qualitative part, the data technique of the foundation has been used, which was presented after performing the three steps of open, axial, and selective coding of the initial model, and then using the Delphi technique and obtaining the opinion of experts, the final model of the research was presented. In the qualitative part of structural equation modeling with partial least squares approach, using smart PLS-3 software, the effect of each of the variables and items in the designed model was measured. In this section, a semi-structured questionnaire with a Likert scale of data collection tools was included. Finally, the model was obtained in 6 dimensions: causal factors, central category, strategy, bedrock factors, intervening factors, and consequences.
خلاصه ماشینی:
طبق بخش نخست فصل چهارم اين سند، با عنوان توسعه مبتني بر دانايي و در ماده ٤٩، دولت ها موظف شده اند براي زمينه سازي و تربيت نيروي انساني متخصص و متعهد، دانش مدار، خلاق و کارآفرين منطبق با نيازهاي نهضت نرم افزاري و با هدف توسعه کمي و کيفي از ابتداي برنامه چهارم اقدامات زيربنايي مختلفي را در ماموريت ها، ساختار و وظايف سازمان هاي دولتي به منظور پاسخگويي تغييرات محيطي به انجام برسانند.
در راستاي نيل به اين هدف ، محقق درصدد است دريابد که مدل تجزيه و تحليل خط مشيهاي آموزشي و پژوهشي دانشگاه علوم پزشگي گرگان چگونه ميباشد؟ خط مشي عمومي بصورت کلي خط مشي عمومي تصميم ها و ابزارهاي سياستي هستند که دولت ها براي تغيير رفتار مورد استفاده قرار مي دهند.
به طور کلي پژوهش حاضر در سه مرحله پايه ريزي خواهد شد، راهبرد مورد استفاده در اين پژوهش ، نظريه داده بنياد است ، بدين صورت 1Akreman et al 2Pryadilnikov که در مرحله اول با استفاده از روش داده بنياد، ابعاد، مولفه ها و کدهاي مرتبط با تجزيه و تحليل خط مشي هاي آموزشي و پژوهشي از طريق مصاحبه نيمه ساختار يافته با خبرگان انجام خواهد گرفت .
٤) بر اساس نتايج حاصل از اين تحقيق ، مهمترين موانع اجراي خط مشي هاي آموزشي و پژوهشي در سازمان شامل مديريت ناکارآمد و همچنين فشار سياسي در دانشگاه علوم پزشکي گرگان است .
Training trends: Macro, micro, and policy issues, Human Resource Management Review, https://doi.
International Journal of Human Resource Management, 1(1), 17-43.