چکیده:
تحولات سالهای اخیر باعث تاثیرات شگرف بر حوزۀ آموزش منابع انسانی شده است. حضور نسلهای جدید با نگرشها و خواستههای گوناگون، روشهای آموزش را متحول کرده است. در این بین، رایجشدن چشمگیر گیمیفیکیشن در آموزش کارکنان، باعث رشد و توسعه درک علمی ما از یادگیری بازیسازی شده است. با این حال، متاسفانه نقص و کمبود تحقیقاتی زیادی درخصوص ارائه نظریهها و دیدگاههای جدید و مختص بهکارگیری علمی گیمیفیکیشن در آموزش کارکنان با هدف کاهش شکاف بین تحقیق (نظریه) و عمل وجود دارد؛ بنابراین، هدف این مقاله، توصیف درک علمی فعلی نظام آموزشی از گیمیفیکیشن است؛ زیرا میتوان از آن برای بهبود درک واقعبینانه نسبت به آموزشهای مبتنی بر وب برای کارکنان استفاده کرد؛ بنابراین، در ابتدا با توجه به درک اشتباهی که از گیمیفیکیشن وجود دارد، چیستی گیمیفیکیشن در آموزش توضیح داده میشود و سپس، از آنجایی که در عمل گیمیفیکیشن هم معمولا اشتباه بهکار میرود، تحقیقات انجامشده درخصوص اثربخشی یادگیری گیمیفی شده در ارتباط با طراحی آموزشی با روش مرور ادبیات و بررسی تحقیقات و اقدامات صورتگرفته در این حوزه بررسی شده است. درنهایت، یک نقشه راه رسمی درخصوص طراحی آموزشی برای بازیسازی آموزش مبتنی بر وب با پشتوانه کاملا علمی ارائه گردیده است.
خلاصه ماشینی:
با این حال، متأسفانه نقص و کمبود تحقیقاتی زیادی در خصوص ارائه نظریهها و دیدگاههای جدید و مختص به بکارگیری علمی گیمیفیکیشن در آموزش کارکنان با هدف کاهش شکاف بین تحقیق (نظریه) و عمل وجود دارد؛ بنابراین، هدف این مقاله توصیف درک علمی فعلی نظام آموزشی از گیمیفیکیشن است؛ زیرا میتوان از آن برای بهبود درک واقعبینانه نسبت به آموزشهای مبتنی بر وب برای کارکنان استفاده کرد؛ لذا در ابتدا با توجه به درک اشتباهی که از گیمیفیکیشن وجود دارد، چیستی گیمیفیکیشن در آموزش توضیح داده میشود و سپس، از آنجایی که در عمل گیمیفیکیشن هم معمولاً اشتباه به کار میرود، تحقیقات انجام شده در خصوص اثربخشی یادگیری گیمیفی شده در ارتباط با طراحی آموزشی با روش مرور ادبیات و بررسی تحقیقات و اقدامات صورت گرفته در این حوزه بررسی شده است.
علاوه بر این برخی محققان نیز این عمل را 4 د"/>د"/> میدانند و موضعی فعال در برابر استفاده از این عناصر بازی برای ایجاد انگیزه بیرونی افراد اتخاذ میکنند 5 t"/>t"/>، 20 > علیرغم برداشت و نگاه منفی پیرامون امتیاز، نشان و تابلوی امتیازات (برندگان) گیمیفیکیشن، به طور کل اثربخشی آن در یادگیری میتواند مثبت باش 6 a"/>a"/> و همکاران (2015) در مقاله خود با مرور 34 مطالعه در مورد گیمیفیکیشن در زمینههای آموزش و یادگیری به این نتیجه رسیدند که عناصر بازی مانند امتیازات، نشانها و تابلوهای امتیاز (برندگان) به طور کلی دارای اثرات مثبتی مانند تعامل بیشتر یادگیرنده، افزایش حضور و مشارکت و به حداقل رساندن شکاف بین یادگیرندگان با سطح یادگیری بالا و پایین هس -Narvaez, Van den Broek and Ruiz -Seaborn & Fels -Antin and Churchill -دستکاری در روانشناسی طراحی رفتاری است برای استثمار، کنترل یا تاثیرگذاری بر دیگران به نفع خود -Bogost -Dicheva نویسندگان همچنین به این نتیجه رسیدند که یادگیری بازیسازی شده در مقایسه با سایر سیستمهای یادگیری به طور کلی انگیزهبخشتر و جذابتر است.