چکیده:
زمینه و هدف: هدف از تحقیق حاضر شناخت متغیرهای تأثیرگذار ازجمله مسئولیت اجتماعی بر اثربخشی سازمانی میباشد.روششناسی: تحقیق حاضر ازنظر هدف کاربردی و ازنظر ماهیت، توصیفی- پیمایشی و ازنظر نوع دادهها کمی است. جامعه آماری پژوهش حاضر را مسئولین و معاونتهای کلانتریهای تهران بزرگ شامل 480 نفر تشکیل میدهند که بر اساس روش نمونهگیری تصادفی طبقهای تعداد 214 نفر حجم نمونه انتخاب گردید. ابزار سنجش را پرسشنامه 48 سؤالی محقق ساخته است. اعتبار ابزار بهوسیله آلفای کرونباخ محاسبه و مقدار آن 83/0 و برای بررسی روایی کل مؤلفههای این پرسشنامه از روش تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد. از نرمافزارهای spss و pls Smart برای تجزیهوتحلیل دادهها استفاده گردید.یافتهها: یافتههای تحقیق بیانگر آن است که خدمات مشاورهای پلیس بر اثربخشی سازمانی بهطور مستقیم 68/0 درصد تأثیر مستقیم و 38/0 درصد از طریق مسئولیت اجتماعی اثر غیرمستقیم دارد. ضمن اینکه مسئولیت اجتماعی 75/0 درصد تأثیر مستقیم بر اثربخشی کارکنان دارد. همچنین خدمات مشاورهای میتواند 81/0 تغییرات مسئولیت اجتماعی را پیشبینی نماید.نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان داد، که برای ارتقاء اثربخشی کارکنان پلیس در انجام وظایف قانونی خود، نهتنها مؤلفهها و شاخصهای خدمات مشاورهای را باید تقویت نمود، بلکه تقویت متغیرهایی مانند مسئولیت اجتماعی که در این مطالعه بهعنوان متغیر میانجی وارد گردید، موردتوجه، بازنگری و تقویت قرار گیرند. چراکه با تقویت شاخصهای مسئولیت اجتماعی میتوان اثر غیرمستقیم خدمات مشاورهای و همچنین اثر مستقیم مسئولیت اجتماعی بر اثربخشی کارکنان را افزایش داد.
AbstractBackground and Aim: This research aims to know the influencing variables on organizational effectiveness, such as social responsibility.Method: The statistical population of the present study consists of officials and deputy police officers of Greater Tehran police stations, including 480 people, and a sample size of 214 people was selected based on stratified random sampling. The measurement tool consists of a questionnaire of 48 questions made by the researcher based on theoretical principles. Cronbach's alpha calculated the instrument's validity, and its value was 83/. Furthermore, confirmatory factor analysis was used to check the validity of all the components of this questionnaire. Mean tests and structural equation models were used to perform multivariate regression to test the hypotheses. The present data were analyzed using SPSS and PLS innovative software packages.Findings: The research findings indicate that police advisory services have a direct effect of 0.68% on organizational effectiveness and an indirect effect of 0.38% through social responsibility. In addition, social responsibility has a direct effect on the effectiveness of employees by 0.75%. Also, consulting services can predict 0.81 changes in social responsibility. Results: The results of the research showed that in order to improve the effectiveness of police officers in performing their legal duties, not only the components and indicators of counselling services should be strengthened, but also the strengthening of variables such as social responsibility, which was included as a mediating variable in this study, should be considered, revised and be strengthened Because by strengthening the indicators of social responsibility, the indirect effect of consulting services as well as the direct effect of social responsibility on the effectiveness of employees can be increased.