چکیده:
یکی از مباحث حقوق کیفری اسلام این است که آیا پذیرش اسلام موجب سقوط مجازات است یا خیر؟ در این تحقیق با بررسی آیات متعدد قرآن کریم این نتیجه حاصل شد که از مجموع آیات قرآن، روایت نبوی و سیره عملی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم استفاده می شود پذیرش اسلام از عوامل سقوط مجازات اعم از حدود و قصاص و تعزیرات است و کسی به علت ارتکاب جرایمی که در زمان کفر انجام داده است، مجازات نمی شود. محدوده زمانی سقوط مجازات به استناد آیات سوره غافر پذیرش اسلام قبل از دستگیری و قبل از قطعیت حکم است.
خلاصه ماشینی:
فصلنامه علمی تخصصی فقه و حقوق معاصر سال هشتم، شماره 20، تابستان 1401، ص251- 267 ادله قرآنی قاعده جَبّ و قلمرو آن در حقوق کیفری حجت الاسلام دکتر حجت الله فتحی 1 حجت الاسلام دکتر محمّدمهدی کریمی نیا 2 چکیده یکی از مباحث حقوق کیفری اسلام این است که آیا پذیرش اسلام موجب سقوط مجازات است یا خیر؟ در این تحقیق با بررسی آیات متعدد قرآن کریم این نتیجه حاصل شد که از مجموع آیات قرآن، روایت نبوی و سیره عملی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم استفاده می شود پذیرش اسلام از عوامل سقوط مجازات اعم از حدود و قصاص و تعزیرات است و کسی به علت ارتکاب جرایمی که در زمان کفر انجام داده است، مجازات نمی شود.
8 از دیدگاه برخی از مفسرین این آیه در مقام تشویق کفار به پذیرش اسلام است چون گاهى بعضى از كافران مىخواستند مسلمان شوند، ولى از آن بيم داشتند كه پس از مسلمان شدن، اَعمال گذشته آنها و مخالفت هايى كه در گذشته با اسلام كرده بودند، مانع از پذيرفته شدن آنها در جامعه اسلامى باشد و يا حتى به خاطر كارهاى گذشته القواعد الفقهية، 2/171.
برخی این نظر را رک: نجفى (كاشف الغطاء)، تحرير المجلة، 1/93؛ حسینی شیرازی، الفقه، القواعد الفقهية، 46؛ سيفى مازندرانى، مباني الفقه الفعال في القواعد الفقهية الأساسية، 2/ 322.