چکیده:
جریان گردشگری نشاندهنده جابجایی فضایی گردشگران در یک منطقه است در عین حال نیز توزیع فضایی گردشگران در سراسر مقصدهای گردشگری تحت تاثیر عوامل زیادی است. بنابراین شناخت مهمترین این عوامل بر توسعه گردشگری کمک می کند. از این رو در تحقیق حاضر هدف اصلی شناسایی مهمترین عوامل موثر بر جریانهای جذب گردشگری روستایی بوده است. پژوهش از نظر روششناسی توصیفی- تحلیلی و از لحاظ هدف، از نوع کاربردی است. افرد نمونه تحقیق شامل 30 متخصص در حوزه گردشگری بوده که به روش گلوله برفی انتخاب شده اند. منطقه مورد مطالعه مقاصد گردشگری روستایی در حوزه نفوذ گردشگری مشهد بوده است. برای تحلیل یافتهها از نرم افزار spss، معادلات ساختاریPLS و مدل تصمیمگیری چند معیاره DFAHP استفاده شده است. در تحقیق حاضر متغیر جریانهای جذب گردشگری با استفاده از 7 عامل در قالب 31 مؤلفه مورد مطالعه قرار گرفته است. یافته های پژوهش نشان می دهد که بیشترین میانگین به شاخص دسترسی پذیری بامیانگین 82/3 تعلق دارد. همچنین بررسی عوامل نشان داد که مولفههای کیفیت دسترسی پذیری، امکانات اقامتی و قابلیت دسترسی پذیری در اولویت اول تا سوم اثرگذاری بر ایجاد و تقویت جریانهای جذب گردشگری قرار دارد.
The flow of tourism indicates the spatial displacement of tourists in a region, while also the spatial distribution of tourists throughout the tourist destinations is influenced by many factors. Therefore, recognizing the most important factors affecting tourism flows helps to develop tourism. Therefore, in this study, the main goal is to identify the most important factors affecting rural tourism attraction streams. The research is a practical methodology in terms of descriptive-analytical methodology and in terms of purpose. The sample of the research includes 30 experts in the field of tourism who have been selected by snowball method. The study area is rural tourism destinations in the field of tourism influence of Mashhad. To analyze the findings, SPSS software, PLS structural equations and DFAHP multi-criteria decision making model have been used. In this study, the variable of tourism absorption flows using 7 factors in the form of 31 components has been studied. The findings show that the highest mean belongs to the average accessibility index of 3.82. Also, the study of factors using single sample T-test, PLS path analysis and fuzzy Delphi analytical hierarchy process showed that the most important factors are accessibility, attractions and spatial-spatial factors. The study of components using DFAHP model also showed that the components of accessibility quality, accommodation facilities and accessibility are the first to third priorities affecting the creation and strengthening of tourism attraction streams.
خلاصه ماشینی:
مأخذ: یافته های تحقیق با استفاده از منابع در دسترس ١٤٠١ بررسی پیشینه پژوهش نشان میدهد که تاکنون مطالعه عمیقی در رابطه با تحلیل ، ارزیابی و اولویت بندی عوامل مؤثر بر جریان های جذب گردشگری انجام نشده است و صرفاً به بررسی عوامل کلی در قالب عوامل تقاضا و عرضه توسعه گردشکری 1 Prideaux 2 Gallego, et al.
بررسی میانگین عوامل مؤثر بر جریان های جذب گردشگری روستایی حوزه نفوذ شهر مشهد (آزمون T یک نمونه ای) )به تصویرصفحه رجوع شود) جاذبه های گردشگری 0,93 0,67 0,80 0,00 12,52 0,35 3,80 دسترسیپذیری 0,97 0,68 0,82 0,00 11,76 0,38 3,82 کیفیت منابع و داراییهای گردشگری مقصد ٣,٤٩ ٠,٤٥ ٦,٠٢ ٠,٠٠ ٠,٤٩ ٠,٣٢ ٠,٦٦ عوامل مکانی- فضایی 0,45 0,14 0,30 0,00 3,87 0,42 3,30 عوامل زیرساختی گردشگری 0,61 0,09 0,35 0,01 2,70 0,71 3,35 عوامل اقتصادی 0,62 0,27 0,44 0,00 5,14 0,47 3,44 شرایط مبدأ گردشگر 0,78 0,39 0,59 0,00 6,17 0,52 3,59 مأخذ: یافته های پژوهش ، ١٤٠١ در ادامه برای تحلیل و ارزیابی عوامل مؤثر بر جریان های جذب گردشگری روستایی حوزه نفوذ شهر مشهد از مدل معادلات ساختاری pls استفاده شده است .
ابعاد روایی و پایایی عوامل مؤثر بر جریان های جذب گردشگری روستایی حوزه نفوذ شهر مشهد متغیرها جاذبه های گردشگری 0/790 0/744 0/809 0/601 عوامل زیرساختی گردشگری ٠/٦٩٣ ٠/٣٧٦ 0/769 0/818 0/692 کیفیت منابع و داراییهای گردشگری مقصد ٠/٧٩٥ ٠/٦٩٣ ٠/٨٢٥ 0/774 0/820 0/596 عوامل مکانی- فضایی 0/617 0/642 0/718 0/750 0/772 0/811 0/702 دسترسیپذیری 0/629 0/603 0/814 0/666 0/611 0/778 0/710 0/709 عوامل اقتصادی 0/768 0/705 0/642 0/635 0/614 0/524 0/781 0/847 0/845 شرایط مبدأ گردشگر 0/864 0/588 0/702 0/711 0/794 0/764 0/778 0/760 0/731 0/650 مأخذ: یافته های پژوهش ، ١٤٠١ منظور از برازش مدل این است که تا چه حد مدل با داده های مربوطه سازگاری و توافق دارد در تحلیل معادلات ساختاری متعاقب انجام تخمین پارامترها باید از برازندگی مدل اطمینان شود.