خلاصه ماشینی:
"از همان بدو ورود به سالن و با ملاحظه آنچه که پیشتر آمده از خود سؤال میکنی محسن حسینی چگونه میخواهد و میتواند تمام آنچه را که در بروشور به آن اشاره کرده در قالب اثری نمایشی به تماشاگر منتقل کند؟ بروشور نمایش میگوید که قرار است در هفت تابلو، حسینی این قصه را بگوید: «اورفه (اورفئوس) مشهورترین شاعر و چنگنواز یونان باستان است.
تماشاگر با دیدن اجرای «اورفه»، نمیتواند خلاصهای منسجم از نمایش ارایه دهد و یا بهتر است بگوییم ارایه خلاصه این نمایش برایش دشوار و غیرممکن است؛ اگرچه در تئاتر پستمدرن، شکل کلیشهای روایت یک داستان تغییر کرده است؛ اما آنچه که ارایه میشود، ولو با امکانات و تکنولوژی روز و هر قالب نمایشی مدرن و هر عنوان که بر آن میتوان نهاد باید در خدمت قصه قرار بگیرد.
او تمام تلاش خود را معطوف قالب پرفورمنس و تئاتر پستمدرن کرده آن هم در حد آزمون خطا و این در حالی است که قصه برای این آزمون و خطا بسیار سنگین است؛ خاصه آنکه مجریان نمایش به جز «محسن حسینی» و تا اندازهای هم «رویا نونهالی» از پس این قالب برنمیآیند.
در اپیزود یا تابلوی دوم نمایش، همسرایان بدون منطق، آشکار با ماسک و پیشبندی سبز و نایلونی به رقص طولانی و نفسگیر مشغول میشوند (رقصی که در میانۀ اپیزود به دلیل تکرار حرکات مشابه و یکنواخت، جذابیت بصری خود را نیز از دست میدهد) برای تماشاگر سؤالی را پیش میآورد که این صحنه چه خدمتی به نمایش یا روایت «اورفه» کرده است؟ حذف این صحنه یا جایگزین کردن صحنهای دیگر چه خللی به کل ماجرا وارد میکند؟ از این دست صحنهها و حرکات در نمایش «اورفه» فراوان است."