چکیده:
این پژوهش با هدف تعیین ویژگیهای روانسنجی نسخه فارسی مقیاس حالت شرم و احساس گناه در دانشجویان انجام گرفت. روش این پژوهش توصیفی، از نوع روانسنجی و از طرحهای همبستگی و روش نمونهگیری در دسترس بود. جامعۀ پژوهش شامل کلیۀ دانشجویان دانشگاههای دولتی و آزاد استان تهران و البرز که در سال تحصیلی 1399- 1398 مشغول به تحصیل بودند، به طور اولیه 998 نفر و با لحاظ کردن پرسشنامههای معتبر 976 نفر، علاوه بر مقیاس حالت شرم و احساس گناه (Marschall, Sanftner & Tangney, 1994) به پرسشنامه نگرانی ایالت پنسیلوانیا (Meyer, Miller, Metzger & Borkovec, 1990) و مقیاس چندوجهی حمایت اجتماعی ادراکشده (Zimet, Dahlem, Zimet & Farley, 1988) پاسخ دادند. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که نسخۀ 10 گویهای مقیاس حالت شرم و احساس گناه در فرهنگ ایرانی ساختار دو عاملی دارد. همسانی درونی مقیاس بالا و میزان آلفای کرونباخ برابر با 91/0 بود. همبستگی معنادار مثبت بین نمرات این مقیاس با نمرات پرسشنامه نگرانی ایالت پنسیلوانیا (33/0) بیانگر روایی همگرای مطلوب ، و همبستگی معنادار منفی با نمرات مقیاس چندوجهی حمایت اجتماعی ادراکشده (30/0-) نشاندهنده روایی واگرای مطلوب بود (001/0p <). بر اساس یافتهها میتوان گفت که نسخۀ فارسی مقیاس حالت شرم و احساس گناه به عنوان ابزار منطبق با نسخۀ اصلی میتواند به متخصصان در زمینه ارزیابی حالت شرم و احساس گناه کمک فراوانی نماید.
The goal of this study was to determine the psychometric properties of the Persian version of the State Shame and Guilt Scale among students. The method of this descriptive study was psychometric and of correlational plans and the sampling method was convenience sampling. The research population includes all the students of public and Azad universities of Tehran and Alborz provinces who were studying in the academic year 1398-1399, initially 998 participants and then by including valid questionnaires 976 participants completed the Penn State Worry Questionnaire (Meyer, Miller, Metzger & Borkovec, 1990) and Multidimensional Scale of Perceived Social Support (Zimet, Dahlem, Zimet & Farley, 1988), in addition to The State Shame and Guilt Scale (Marschall, Sanftner & Tangney, 1994). The results of exploratory factor analysis indicated that the 10-item version of the State Shame and Guilt Scale has a two-factor structure in Iranian culture. The internal consistency of the scale was desirable and Cronbach's alpha was equaled to 0.91. The significant positive correlation between the scores of the State Shame and Guilt Scale and the scores of the Penn State Worry Questionnaire (0.33) indicated a desired convergent validity, and the significant negative correlation between the scores of the State Shame and Guilt Scale and the scores of the Multidimensional Scale of Perceived Social Support (-0.30) indicated an optimal divergent validity (p<0/001). Based on the findings, it can be said that the Persian version of the State Shame and Guilt Scale, as a tool in accordance with the original version, can help experts in assessing the shame and guilt states.
خلاصه ماشینی:
همبستگی معنادار مثبت بین نمرات این مقیاس با نمرات پرسشنامه نگرانی ایالت پنسیلوانیا (33/0) بیانگر روایی همگرای مطلوب ، و همبستگی معنادار منفی با نمرات مقياس چندوجهي حمايت اجتماعي ادراكشده (30/0-) نشاندهنده روایی واگرای مطلوب بود (001/0p واژههای کلیدی: احساس گناه، دانشجویان، روانسنجی، شرم، هیجان Psychometric Properties of the Persian Version of the State Shame and Guilt Scale (SSGS) among Students Homeira Varmaghani Ph. D Student Clinical Psychology, University of Science and Culture, Tehran, Iran Hamid Poursharifi.
The research population includes all the students of public and Azad universities of Tehran and Alborz provinces who were studying in the academic year 1398-1399, initially 998 participants and then by including valid questionnaires 976 participants completed the Penn State Worry Questionnaire (Meyer, Miller, Metzger & Borkovec, 1990) and Multidimensional Scale of Perceived Social Support (Zimet, Dahlem, Zimet & Farley, 1988), in addition to The State Shame and Guilt Scale (Marschall, Sanftner & Tangney, 1994).
جنبههای منفی شرم و احساس گناه با بسیاری از مشکلات و اختلالات روانشناختی از جمله نگرش منفی نسبت به حمایت اجتماعی (Dodson & Beck, 2017)، رفتارها و عادات منفی غذایی (Duarte & Pinto-Gouveia, 2016)، اضطراب اجتماعی (Levinson, Byrne & Rodebaugh, 2016)، افسردگی (Paulus, Vanwoerden, Norton & Sharp, 2016)، وسواس فکری و عملی (Weingarden & Renshaw, 2015) و اختلال شخصیت (Ritter, et al.