چکیده:
هدف از این پژوهش بررسی تاثیر پیوند با مدرسه بر قلدری با میانجیگری شیوههای فرزندپروری بود. روش پژوهش توصیفی و از نوع مطالعات همبستگی است. کلیه دانشآموزان پسر دوره متوسطه دوم شهر سنندج به تعداد 7618 نفر که در نیمسال اول تحصیلی 98-1397 مشغول به تحصیل بودند، جامعه آماری پژوهش را تشکیل میدادند. از این بین 366 دانشآموز به صورت تصادفی چندمرحلهای وارد نمونه شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامههای قلدری (Espelage & Holt, 2001)، پیوند با مدرسه (Springer et al, 2009) و شیوههای فرزندپروری (Bumrind, 1971) بود. روش آماری مورد استفاده تحلیل رگرسیون چندگانه و تحلیل مسیر بود. براساس یافتهها اثر مستقیم پیوند با مدرسه بر قربانی بودن، قلدربودن، شیوه فرزندپروری مقتدر و شیوه فرزندپروری مستبد (01/0P<) معنیدار بود. اثر غیرمستقیم پیوند با مدرسه بر قربانی بودن با واسطهگری شیوه فرزندپروری مستبد (05/0P<) معنیدار بود. اثر غیرمستقیم پیوند با مدرسه بر قلدر بودن با واسطهگری شیوه فرزندپروری مستبد و مقتدر (05/0P<) معنیدار بود. نتایج نشان دهنده اهمیت مدرسه و شیوههای فرزندپروری در کنترل رفتارهای منفعلانه و فعالانه در پدیده قلدری است.
The purpose of this study was to investigate the effect of school cohesion on bullying with the mediation of parenting styles. The research method is descriptive and of correlational type. All secondary high school male students in Sanandaj at the number of 7618, who studied in the first semester of the 2018-2019 academic years formed a statistical population of the study, among which 366 students accidentally entered the sample in several stages. The research tools included Espelage & Holt's bullying scale (2001), school cohesion scale of Springer et al. (2009) and Bumrind’s parenting styles questionnaire (1972). The statistical method used was multiple regression analysis and path analysis. According to the findings, the direct effect of school cohesion on victimization, bullying, powerful parenting style and authoritarian parenting style (P <0.01) was significant. The indirect effect of school cohesion on victimization mediated by authoritarian parenting style was significant (P <0.05). The indirect effect of school cohesion on bullying mediated by powerful and authoritarian parenting styles was significant (P <0.05). The results show the importance of school and parenting styles in controlling passive and active behaviors in bullying. Therefore, bullying can be reduced by teaching parents how to use the right parenting style and teaching teachers how to increase their interest and attract students to school.
خلاصه ماشینی:
براساس یافتهها اثر مستقیم پیوند با مدرسه بر قربانی بودن، قلدربودن، شیوه فرزندپروری مقتدر و شیوه فرزندپروری مستبد (01/0P واژگان کلیدی: قلدری، پیوند با مدرسه، شیوههای فرزندپروری، دانشآموزان پسر، دوره متوسطه دوم Investigation of the effect of school cohesion on bullying with the mediation of parenting styles in secondary high school male students Ezatollah Ghadampour, Ph. D.
پژوهشها نشان دادهاند دانشآموزان قلدر در مقایسه با دانشآموزان غیرقلدر، از لحاظ متغیرهای نشاندهنده علاقه به مدرسه، در پایینترین میزان قرار دارند (Pabian & Vandebosch, 2016; Mohebbi, Mirnasab & Wiener, 2016) و بین متغیرهای علاقه به مدرسه و رفتارهای خشونتبار در مدرسه (قلدری کردن و قربانی بودن) رابطه منفی و معنیداری وجود دارد (Gao, 2015; Zaykowski & Gunter, 2012; Bayraktar, 2012).
دیگر پژوهشها نیز گزارش کردهاند، بین شیوه فرزندپروری مقتدرانه با بیانضباطی رابطه منفی و بین شیوههای فرزندپروری مستبدانه و سهلگیرانه با بیانضباطی رابطه مثبت وجود دارد (Sangawi, Adams & Reissland, 2015; Farzadi, Behroozi & Shehni Yailagh, 2017).
اهمیت پرداختن به قلدری از آن جهت دوچندان میشود که از یک سو پیامدهای زیانباری را دارد و از سوی دیگر پرداختن به متغیرهای احتمالی موثر بر آن در کاهش این پدیده و آثار آن موثر خواهد بود، علاوه بر آنچه گفته شد، کمبود پژوهش در این زمینه و وجود خلاء، انجام پژوهشی با عنوان بررسی تاثیر پیوند با مدرسه بر قلدری با میانجیگری شیوههای فرزندپروری در دانشآموزان پسر دوره متوسطه دوم را ضروری میسازد.
ابزار مورد استفاده در این پژوهش عبارتاند از: پرسشنامه پیوند با مدرسه (School Bonding Questionnaire (SBQ)): این ابزار توسط اسپرینگر و همکاران (Springer et al, 2009) ساخته شده و توسط خضری (Khezri, 2013) به فارسی برگردانده شده است.