چکیده:
هدف این پژوهش اعتبارسنجی و هنجاریابی پرسشنامه سبک فرزندپروری چهارعاملی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه مادرانی بود که دانش آموز ابتدایی داشتند و به مرکز خدمات روانشناختی و مشاوره اداره کل آموزش وپرورش استان اصفهان مراجعه کردند و از میان آنها 200 نفر به عنوان نمونه به شیوه دردسترس انتخاب شدند. ابزارهای استفاده شده در این پژوهش، پرسشنامه شیوه فرزندپروری بامریند Baumrind)) و پرسشنامه سبک فرزندپروری چهار عاملی بود که توسط شینی ( (shyny, 2017 متناسب با سنتهای فرزندپروری شرقی ساخته شده است. به منظور تعیین روایی از تحلیل عاملی تاییدی، روایی همزمان و روایی صوری و برای بررسی پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردید. نتایج تحلیل عاملی تاییدی، برازش قابل قبولی برای ساختار مکنون پرسشنامه برای چهار عامل استبدادی، اقتداری، سهل گیر و غافل بدست داد (P =0.0). همچنین نتایج روایی همزمان نشان داد پرسشنامه از روایی مطلوبی برخوردار است. ضرایب آلفای کرونباخ نیز نشان داد که پایایی عوامل چهارگانه از 819/0 تا 853/0 می باشد که نشان می دهد پرسشنامه از پایایی قابل قبولی برخوردار است. یافته ها تایید می کنند این پرسشنامه، ابزار مناسبی برای سنجش سبکهای فرزندپروری در جامعه ایران می باشد و می توان از آن برای اهداف درمانی و پژوهشی استفاده نمود.
The purpose of this study was to determine validation and standardization of Four Factor Parenting Questionnaire in mothers of elementary school students. Therefore 200 mothers who referred to the Psychological Services and counseling center of Isfahan ministry of Education were randomly through convenience sampling selected and were asked to answer the Baumrind Parenting Style Inventory (Baumrind) and the items of Four Factor Parenting Questionnaire that is designed by Shyny (2017) based on the eastern parenting cultural context. The results of confirmatory factor analysis showed that the four factor model fitted the data on the factors were named: Authoritarian, Authoritative, Permissive and Uninvolved (P-VALUE=0.00000). Also the concurrent validity coefficients of the questionnaire with the Baumrind Parenting Style Inventory were satisfactory. The cronbach alpha coefficients of the factors were also higher than .80. The results show that the Four Factor Parenting Questionnaire has appropriate characteristics and totally can be used in the Iranian sample and can use it for treatment aims and research.
خلاصه ماشینی:
مطالعات زیادی اهمیت نقش پژوهش در سبک فرزند پروری در رشد کودکان را تصدیق کرده اند ((shyny, 2017 و از فرزندپروری، به عنوان یکی از مؤثرترین عوامل در بروز یا تداوم مشکلات رفتاری کودکان یاد کرده اند(Pardini, Fite & Burke, 2008; Tellegen & Sanders, 2012; Diaz, 2005; Schudlich & Cummings, 2007; Kapungu, Holmbeck & Paikoff, 2006; Curtner-Smith, Culp, Culp, Scheib, Owen & et al, 2006; Goldstein, Harvey & Friedman-Weieneth, 2007; Miller-Lewis, Baghurst, Sawyer, Prior, Clark & et al, 2006).
همچنین مشخص شده است که سبکهای فرزندپروری در دستاوردهای رشدی اشخاص در حیطه های مختلف نقش مهمی بازی میکند (Collins, Maccoby, Steinberg, Hetherington & Bornstein, 2000; Bornstein & Genevro, 2014; Chen, 2015; Kenney, Lac, Hummer, Grimaldi & LaBrie, 2015; Doctoroff & Arnold, 2017; Perry, Daniels & Magarey, 2017).
نویسندگان مختلف بیان می کنند که سبک فرزندپروری، بر اساس دو بعد جداگانه انجام میپذیرد: پاسخگری (Being responsive) یا گرمی(warmth) و درخواست گری (requesting ) یا کنترل (García, Serra, Zacarés & García, 2018; Musitu & García, 2001; Martínez, García, Musitu & Yubero 2012; Gorostiaga, Aliri, Balluerka & Lameirinhas,2019 ) و یکی از مهمترین آنها نظریه بامریند (Baumrind, 1971) است.
با توجه به اهمیت رشدی سبکهای فرزندپروری برای فرزندان، پرسشنامههای اندکی برای سنجش سبکهای فرزندپروری ساخته شده است و اکثر ابزارهای سبک های فرزندپروری تا این زمان به وسیله دیگر فرهنگ ها ساخته شده اند ( (shyny, 2017و در ضمن، حتی استفاده از بخشهای پرسشنامه های غربی به دلیل خطر تحمیل کردن قالب فرهنگ غربی که ممکن است باعث گم شدن روابط کلیدی در فرهنگهای غیرغربی شود، در ساختن پرسشنامه در فرهنگهای غیرغربی مجاز نیست (Batool & Mumtaz, 2015) به همین دلیل پژوهشگرانی تصمیم گرفتند ابزارهایی متناسب با سنتهای فرزندپروری شرقی بسازند , 2014) (Abdul Gafor & Kurukkan؛ در ضمن اکثر آن ها فقط سه سبک فرزندپروری مورد نظر ابتدایی بامریند را در نظر می گیرند و بعضی ها مشترک برای کودکان و والدین هستند.