چکیده:
ازآنجاییکه فیلم یک بازنمایی است که دلالتهای گوناگون را هم تولید و هم بازتولید میکند، ناگزیر با مسائل گوناگونی چون سیاست، اقتصاد، فرهنگ و... ارتباط تنگاتنگی دارد. این پژوهش در نظر دارد که ابتدا مفهوم بازنمایی را در حوزه قدرت، فرهنگ و زبان شرح دهد و بعد با استفاده از نظریات استوارت هال و استراتژیهای کاربردی او به بررسی چگونگی بازنمایی مردم افغانستان در سینمای بعد از انقلاب اسلامی ایران بپردازد. با کمک الگوهای مختص به استوارت هال و روش تحلیل سازه کیت سلبی و ران کادوری سعی میشود تا شخصیتهای افغان که در هر فیلم بهعنوان نقش اصلی ظاهرشدهاند، مورد بررسی قرار گیرند و از طریق استراتژیهای بازنمایی کلیشه سازی، طبیعی سازی و برجستهسازی، فیلمها تحلیل و واکاوی میشوند. بر اساس سؤال اصلی پژوهش؛ در خصوص چگونگی بازنمایی مردم افغانستان در سینمای ایران، نتایج تحقیق نشان میدهد که افغانها در سیر تاریخی فیلمهای بررسیشده پس از انقلاب اسلامی ایران ابتدا فردی مهاجر، خانواده گرا، محافظهکار، مطیع، ساده و سختکوش هستند که توان مالی، جایگاه فرهنگی و طبقه اجتماعی پایینی دارند. با گذشت سال ها و طی دهههای پس از انقلاب، آنها رفتهرفته در ایران رشد پیداکرده و میتوانند شرایط مالی خود را ارتقا دهند، با مردم ایران تشکیل خانواده دهند، در دانشگاه درس بخوانند، حتی از ایران نیز مهاجرت کنند.
Since the film is a representation that produces and reproduces various meanings, it inevitably has a close relationship with various issues such as politics, economics, culture, family, society, and so on. This study aims to first explain the concept of representation in the field of power, culture and language, and then to use Stuart Hall's theories and his applied strategies to examine how the Afghan people are represented in post-revolutionary Iranian cinema. With the help of Stuart Hall-specific patterns and the method of analyzing the structure of Keith Selby and Ron Cowdery, we try to examine the Afghan characters that appear in each film as the main role, and through representational strategies such as stereotyping, naturalization and highlighting, film. Based on the main research question; In terms of how the Afghan people are represented in Iranian cinema, research shows that Afghans in history process of post-revolutionary Iranian films are first, immigrants, patriarchs, family members, conservatives, obedient, simple, and hardworking. They have low financial capacity, cultural status and social class. Growing up in Iran, they were able to improve their financial situation, cultural status, and social class, start a family with the Iranian people, buy a house and study at university in Iran.