چکیده:
دﻋﻮت اﻟﻬﯽ و ﺗﺮﺑﯿﺖ ﻣﻌﻨﻮی از دﯾﺪﮔﺎه اﺳﻼم ﻣﻬﻤﺘﺮﯾﻦ رﺳﺎﻟﺖ ﯾﮏ ﻣﻌﻠﻢ و ﻣﺮﺑﯽ اﺳﺖ. ﻣﻌﻠﻢ و ﻣﺮﺑﯽ ﺷﺎﯾﺴﺘﻪ از ﻣﻨﻈﺮ دﯾﻦ ﺑﺎﯾﺪ واﺟﺪ ﺧﺼﻮﺻﯿﺎت و وﯾﮋﮔﯽ ﻫﺎﯾﯽ ﺑﺎﺷﺪ ﺗﺎ ﺑﺘﻮاﻧﺪ ﺿﻤﻦ آﻣﻮزش ﺑﻪ ﭘﺮورش اﻧﺴﺎﻧﻬﺎ ﻫﻢ ﻧﺎﯾﻞ ﺷﻮد. ﻣﻌﻠﻢ ﺑﻮدن ﯾﮏ اﻣﺘﯿﺎز ﺑﺰرﮔﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﻫﺮ ﮐﺴﯽ ﻧﻤﯽﺗﻮاﻧﺪ آن را ﮐﺴﺐ ﮐﻨﺪ ﭼﻮن ﻣﻌﻠﻢ ﺑﺎﯾﺪ ﮐﺴﯽ ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ اﻧﺴﺎن ﻫﺎ را ﺑﻪ ﺳﻮی ﮐﻤﺎل و ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ ﺳﻮق دﻫﺪ و اﯾﻦ وﻇﯿﻔﻪ را ﻫﺮ ﻓﺮدی ﻧﻤﯽﺗﻮاﻧﺪ اﻧﺠﺎم دﻫﺪ. ﻣﻌﻠﻤﯿﻦ وﻇﯿﻔﻪ دارﻧﺪ ﺗﺎ اﻣﺖ ﺳﺮﮔﺮدان را از وادی ﺟﻬﻞ و ﺿﻼﻟﺖ ﺑﻪ ﺳﺮ ﻣﻨﺰل ﻫﺪاﯾﺖ و ﺳﻌﺎدت ﺑﺮﺳﺎﻧﻨﺪ. ﻣﻌﻠﻤﯽ، ﺷﻐﻞ اﻧﺴﺎن ﺳﺎزی اﺳﺖ؛ روش ﺗﺤﻘﯿﻖ اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺗﺤﻠﯿﻠﯽ ـ ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ و ﺟﻤﻊ آوری اﻃﻼﻋﺎت ﺑﻪ ﺻﻮرت اﺳﻨﺎدی ـ ﮐﺘﺎﺑﺨﺎﻧﻪ ای ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ. در ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﻪ ﺑﯿﺎن دﯾﺪﮔﺎﻫﻬﺎی ﺗﺮﺑﯿﺘﯽ ﻧﺎﻇﺮ ﺑﻪ ﺟﺎﯾﮕﺎه اﺣﺘﺮام ﺑﻪ ﺷﺎﮔﺮد و ﻧﺤﻮه ﺑﺮﺧﻮرد ﺷﺎﯾﺴﺘﻪ ﻣﻌﻠﻢ ﺑﺎ ﺷﺎﮔﺮد را در ﻧﻈﺎم ﺗﺮﺑﯿﺘﯽ اﺳﻼﻣﯽ ﭘﺮداﺧﺘﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ، در اﯾﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﻋﻼوه ﺑﺮ ﻧﮕﺮﺷﯽ ﮐﻠﯽ ﺑﻪ ﻣﮑﺘﺐ ﺗﻌﻠﯿﻢ و ﺗﺮﺑﯿﺖ اﺳﻼﻣﯽ ﺑﻪ ﺟﺎﯾﮕﺎه ﻣﻌﻠﻢ و رﺳﺎﻟﺖ ﻣﻌﻠﻢ و وﯾﮋﮔﯽ ﻫﺎی ﯾﮏ ﻣﻌﻠﻢ از ﻣﻨﻈﺮ آﯾﺎت وﺣﯿﺎﻧﯽ ﻗﺮآن ﮐﺮﯾﻢ و رواﯾﺎت ﻧﻮراﻧﯽ ﺣﻀﺮات ﻣﻌﺼﻮﻣﯿﻦ )ﻋﻠﯿﻬﻢ اﻟﺴﻼم( ﭘﺮداﺧﺘﻪ اﯾﻢ و رﺳﺎﻟﺖ ﯾﮏ ﻣﻌﻠﻢ ﻗﺮآﻧﯽ را ﻫﻤﺎن رﺳﺎﻟﺖ ﺧﺪاوﻧﺪ و رﺳﺎﻟﺖ رﺳﻮﻻن اﻟﻬﯽ در ﻫﺪاﯾﺖ، ﺳﺮﭘﺮﺳﺘﯽ و ﺧﺮوج از ﻇﻠﻤﺎت ﺑﻪ ﺳﻮی ﻧﻮر و رﺷﺪ و ﮐﻤﺎل ﺑﺨﺸﯽ اﻧﺴﺎن ﺑﻪ ﻗﺮب ﺣﻀﺮت ﺣﻖ داﻧﺴﺘﻪ اﯾﻢ.
خلاصه ماشینی:
فصلنامه علمی- تخصصی معارف علوم انسانی و علوم اسلامی شماره نهم، تابستان 1401، ص411-420 جایگاه احترام معلم به شاگرد در نظام تربیتی اسلام علی خواجویی بازمانده 1 قدرت اله طیاری 2 احمد رضا قلندری پامزاری 3 حمید سیستانی بدوئی 4 چکیده دعوت الهی و تربیت معنوی از دیدگاه اسلام مهمترین رسالت یک معلم و مربی است.
( حاجی ده آبادی، 1377، ج 1، ص 49) 2ـ اهمیت تعلیم و تربیت از دیدگاه قرآن قرآن كريم به عنوان چراغ پر فروغ و سراج وهاج كه كاملترين برنامه و قوانين را برای سعادت بشر دارد در آيات نورانيش، مكتب تعليم و تربيت اسلامی را به زيبائی هرچه تمام ترسيم نموده است و خداوند را به عنوان اولين معلم بشر معرفی نموده كه به پيامبرش در آغاز بعثت فرمود: اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ؛ بخوان به نام پروردگارت كه آفريد، خَلَقَ الْإِنْسَانَ مِنْ عَلَقٍ ؛ انسان را از علق آفريد، اقْرَأْ وَرَبُّكَ الْأَكْرَمُ ؛ بخوان و پروردگار تو كريم ترين [كريمان] است، الَّذِي عَلَّمَ بِالْقَلَمِ ؛ همان كس كه به وسيله قلم آموخت ، عَلَّمَ الْإِنْسَانَ مَا لَمْ يَعْلَمْ؛ آنچه را كه انسان نمى دانست [بتدريج به او] آموخت (سوره علق آیات 5 ـ1) و اينچنين مكتب تعليم و تربيت اسلامی به عنوان مكتبی ممتاز، مستقل و با مبانی و اصول مشخص پديدار گرديد كه در اين مكتب علم و دانش، معلم و متعلم (شاگرد و مربی) و مدرسه و مكتب خانه از جايگاه بسيار ارزشمند و رفيعی برخوردارند.