چکیده:
هدف اصلی از پژوهش حاضر تاثیر تقویت حافظه دیداری و شنیداری بر اختلال نوشتن دانشآموزان اول کمتوان ذهنی آموزشپذیر پسر 10-8 سال بود. روش پژوهش حاضر به روش نیمه آزمایشی همراه با پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعه گروه مورد مطالعه شامل 24 نفر از کلیه دانشآموزان پایه اول کمتوان ذهنی آموزشپذیر مدرسه استثنایی منطقه 1 شهر تهران بود که در گروه سنی 8 تا 10 سال مورد بررسی قرار گرفتند. گروه آزمایش 10 جلسه 25 دقیقهای تقویت را دریافت کرده و گروه کنترل هیچگونه تقویتی را دریافت نکردند. ابزار پژوهش حاضر آزمون اختلال نوشتاری محقق ساخته بود. دادههای این پژوهش با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیری به منظور کنترل اثرات پیشآزمون بر پسآزمون استفاده شد. یافتهها نشان دادند که تقویت حافظه دیداری و شنیداری بر اختلال نوشتن دانشآموزان اول کم توان ذهنی آموزش پذیر پسر 10-8 سال تاثیر دارد.
Objectives: The main aim of the current research was to investigate the effectiveness of strengthening visual and auditory memory on writing disorders of mentally retarded students in Shahrat, Tehran, in the academic year of 1996-1995. Method: A quasi-experimental method has been used in this research. The statistical sample included 45 educable male students of the first grade of elementary school who were assigned by simple random method. The experimental group was trained in 10 25-minute sessions with a compiled package of visual and auditory memory exercises, and no training was provided to the control group. The research tool was a specially designed researcher's questionnaire to investigate the writing disorder of students with writing disorder. In this research, covariance analysis was used to check the presented hypotheses. Results: The results showed that strengthening the visual and auditory memory has a positive and significant effect (p
خلاصه ماشینی:
با توجه به تناقضات و خلاهاي يافته هاي پژوهش هاي پيشين در خصوص اثربخشي اين روش بر مهارت نوشتن دانش آموزان کم توان ذهني، بنابراين سوال اصلي در پژوهش حاضر اين است که آيا تقويت حافظه ديداري و شنيداري بر اختلال نوشتن دانش آموزان پايه اول کم توان ذهني آموزش پذير پسر ١٠-٨ سال تاثير دارد؟ روش شناسي روش پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردي به لحاظ روش گردآوري داده ها شبيه آزمايشي با طرح پيش آزمون و پس آزمون با دو گروه آزمايش و يک گروه کنترل بوده است جامعه گروه مورد مطالعه شامل ٤٥ نفراز کليه دانش آموزان پايه اول کم توان 1 Writing training 2 Mentally retarded students 2 ذهني آموزش پذيرمدرسه استثنايي منطقه ١ شهر تهران سال ٩٥ انجام شد، که درگروه سني ٨ تا ١٠ سال مورد بررسي قرار گرفتند.
بنابرايننتيجه گرفته مي شود که تقويت حافظه ديداري و شنيداري در شرکت کنندگان گروه آزمايشي به نسبت گروه کنترل تاثير بيشتري بر اختلال نوشتن دانش آموزان کم توان ذهني آموزش پذير پسر ٨-١٠ سال داشته است .
ميزان اين تاثير«معنادار بودن عملي» ٠/٤٨ بوده است يعني ٤٨ درصد کل واريانس يا تفاوت هاي فردي در اختلال نوشتن دانش آموزان کم توان ذهني آموزش پذير پسر ٨-١٠ سال مربوط به تقويت حافظه ديداري و شنيداري بوده است .
بنابراين نتيجه گرفته مي شود که تقويت حافظه شنيداري در شرکت کنندگان گروه آزمايشي به نسبت گروه کنترل تاثير بيشتري بر اختلال نوشتن دانش آموزان کم توان ذهني آموزش پذير پسر ١٠-٨ سال داشته است .
"The effectiveness of dictation educational multimedia on improving visual and auditory memory problems of students with learning disabilities.