چکیده:
این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی روش سینکتیکس بر افزایش خلاقیت دانشجویان و بررسی ریز مؤلفههای خلاقیت از جمله بسط، اصالت، انعطافپذیری و سیالی انجام شد. روش پژوهش به صورت آزمایشی از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه انجام شد. برای سنجش خلاقیت از آزمون تفکر خلاق تورنس فرم B استفاده شد. جامعهآماری دانشجویان پیامنور ساوه بودند که 20نفر گروه آزمایش و 26 نفر گروه گواه بودند که به صورت تصادفی در دو گروه قرار گرفتند. روش تجزیه و تحلیل دادهها با استفاد از تحلیل کوواریانس صورت گرفت. یافتهها تفاوت بین نمرات پیشآزمون و پسآزمون در گروه آزمایش را (05/0p) معنیدار نشان داد. همچنین مؤلفههای خلاقیت در سطح 05/0p به جز سیالی در دو گروه آزمایش و گواه تفاوت معنی دار داشتند. نتیجه بدست آمده نشان داد که آموزش روش سینکتیکس در دانشجویان منجر به افزایش خلاقیت میشود و بر مؤلفههای بسط، اصالت و انعطافپذیری موثر است.
This research was conducted with the aim of investigating the effectiveness of the Synetics method on increasing students' creativity and examining the micro-components of creativity, including extension, originality, flexibility and fluidity. The research method was conducted as a pre-test-post-test experiment with a control group. Torrance Creative Thinking Test Form B was used to measure creativity. The statistical population was the students of Payam Noor Saveh, 20 of whom were in the experimental group and 26 in the control group, who were randomly divided into two groups. The method of data analysis was done using covariance analysis. The findings showed a significant difference between pre-test and post-test scores in the experimental group (p
خلاصه ماشینی:
نتيجه بدست آمده نشان داد که آموزش روش سينکتيکس در دانشجويان منجر به افزايش خلاقيت ميشود و بر مؤلفه هاي بسط ، اصالت و انعطاف پذيري موثر است .
مجري از شرکت کنندگان ميخواهد که کلماتي از فهرست ايجاد شده را که به نظر ميرسد با يکديگر در تضاد هستند، جفت کنند، سپس از اعضا خواسته مي شود با راي دادن يکي را انتخاب کنند مرحله پنجم ايجاد 1- Osborn 2- Torrance 3- Debono 4- Synectics 5- Corsini 6- Gordon 7- Chandra handa 8- Cox 2 قياس مستقيم جديداست ، مرحله ششم بررسي مجدد موضوع اصلي، اکنون گروه به ايده يا مشکل اصلي باز ميگردند که شرکت کنندگان ممکن است محصول يا ايده جديدي را توليد کنند در اين مرحله گروه به رهبريتسهيلگر يا مجري، نتيجه را منعکس ميکنند و ســـودمندي نتايج مورد ارزيابي قرار ميگيرد (دوين ، هيوگ و توبن ٢٠٠٩١).
ابزار ارزيابي آزمون تورنس فرم B براي ارزيابي سطح تفکر خلاق دانشجويان از آزمون تفکر تورنس -فرم ب تصويري که توسط پيرخائفي ترجمه شده است استفاده شد، اين آزمون داراي سه تکليف مجزا؛ ساخت تصوير، تکميل تصوير و خطوط موازي است و اجراي هر تکليف ١٠دقيقه به طول ميانجامد که در مجموع ٣٠ دقيقه وقت ميخواهد اين آزمون از از قدرت تميز بالايي برخوردار اســـت تکاليف عملي خلاقيت عمدتاً در قالب تکنيک حل خلاق مســأله و تکنيک بارش مغزي اجرا ميشــود که در آنها از تمرينات و تکاليف متعارف 1- Duin, hauge, & thoben 2- Duin, Hauge, & Thoben 3- Meardor 4- iWbawa, Maspiyah, Indriyanti, Prehanto, Sumbawati, Mashudi.