چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر حضور ذهن بر تعللورزی تحصیلی و مسئولیتپذیری دانشآموزان اول متوسطه شهرستان کوار در سال 1401 بود. روش پژوهش برحسب هدف کاربردی و از نظر گردآوری دادهها از نوع شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل و گمارش تصادفی آزمودنیها بود. جامعهآماری شامل کلیهی دانشآموزان پسر مقطع اول متوسطه شهرستان کوار بود که با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس تعداد 30 نفر از دانشآموزان در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) به عنوان حجمنمونه در نظر گرفته شد. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه 60 دقیقهای آموزش شناختی مبتنی بر حضور ذهن دریافت کردند و گروه کنترل در لیست انتظار ماندند. به منظور گردآوری اطلاعات از پرسشنامه اهمالکاری سولومون و راث بلوم (1984) و مسئولیتپذیری کالیفرنیا استفاده شد. همچنین به منظور سنجش روایی از روایی محتوا استفاده شد که برای این منظور پرسشنامه به تأیید متخصصین مربوطه رسید. تجزیه و تحلیل اطلاعات بهدست آمده از اجرای پرسشنامهها از طریق نرمافزار SPSS-v24 در دو بخش توصیفی و استنباطی (تحلیل کوواریانس) انجام پذیرفت. یافتهها نشان داد، شناخت درمانی مبتنی بر حضور ذهن باعث بهبود تعللورزی تحصیلی در دانشآموزان شده است همچنین شناخت درمانی مبتنی بر حضور ذهن باعث بهبود مسئولیتپذیری دانشآموزان شده است. بنابراین به نظر میرسد، آموزش شناخت درمانی مبتنی بر حضور ذهن میتواند باعث ارتقا مسئولیتپذیری دانشآموزان شده و تکنیکهای موثری را برای مقابله با تعللورزی تحصیلی ارائه کند.
The aim of the present study was to investigate the effectiveness of cognitive therapy based on mindfulness on academic procrastination and responsibility among the first high school students of Kovar city in 1401. The research method was based on practical purpose and in terms of data collection, it was a quasi-experimental type with a pre-test-post-test design with a control group and random assignment of subjects. The statistical population included all male students of the first grade of high school in Kovar city, which was considered as the sample size by using available sampling method, 30 students in two experimental (15 people) and control (15 people) groups. The experimental group received cognitive training based on presence of mind for 8 sessions of 60 minutes, and the control group remained on the waiting list. In order to collect information, the procrastination questionnaire of Solomon and Roth Bloom (1984) and the responsibility of California were used. Also, in order to measure validity, content validity was used, and for this purpose, the questionnaire was approved by the relevant experts. The analysis of the information obtained from the implementation of the questionnaires was done through SPSS-v24 software in two descriptive and inferential parts (covariance analysis). The findings showed that cognitive therapy based on mindfulness has improved academic procrastination in students, and cognitive therapy based on mindfulness has improved students' responsibility. Therefore, it seems that cognitive therapy training based on mindfulness can promote the responsibility of students and provide effective techniques to deal with academic procrastination.
خلاصه ماشینی:
اين نوع تعلل ورزي به عنوان يک مشکل در وظايف مورد انتظار از دانش آموزان مانند آماده شده 1- Ucar & Sungur 2- Thomas, Wheeler, Delgado, Nair & Coulter 3- Basith, Syahputra & Ichwanto 4- academic achievement 5- Metcalf & Wiener 6- Gustavson & Miyake 7- Yildiz & Iskender 8- Hooshyar, Pedaste & Yang 9- Santyasa, Rapi & Sara براي امتحان ، انجام تکاليف ، حضور به موقع در جلسات و پروژه ها ديده ميشود (کاندمير،١ ٢٠١٤).
زيرا آنها نمي توانند 1- Kandemir 2- Grunschel, Schwinger, Steinmayr & Fries 3- Hen & Goroshit 4- Closson & Boutilier 5- Buišić & Đorđić 6- responsibility 7- Yule & Grych 8- Redina & Khaustov 9- Dofková & Zdráhal 1-0Miller 1-1Vaidya 1-2Brewer 1-3Reality therapy 1-4Glasser نيازهاي اساسي خود را بر اساس وضعيت صحيح و انسان دوستانه ارضا کنند.
مطالعات نشان ميدهد که درمان ذهن آگاهي با انواع پيامدهاي سلامتي نظير کاهش درد، اضطراب و افسردگي (هنت ، سيرز، کاتون ، پالرلا٨و همکاران ، ٢٠٢٠) و استرس (مادوک، هوي، دي آلتون و کيربي ،٩ ٢٠١٩) 1- Suyidno, Yuanita, Prahani & Jatmiko 2- Petter, McGrath, Chambers & Dick 3- Hazlett-Stevens, Singer & Chong 4- Bowen, Chawla & Marlatt 5- Witkiewitz & Bowen 6- Külz, Landmann, Cludius, Rose 7- Zimmerman, Finnegan, Paul, Schmidt, Tai 8- Hente, Sears, Cotton, Pallerla 9- Maddock, Hevey, D’Alton & Kirby ارتباط دارد.
يافته ها داده هاي جمع آوريشده براي اثربخشي درمان شناختي مبتني بر ذهن آگاهي بر تعلل ورزي تحصيلي و مسئوليت پذيري دانش آموزان در پيش آزمون و پس آزمون گروه ها در جدول ٢ نشان داده شده است .