چکیده:
پژوهش حاضر با هدف مدلیابی مهارتهای اجتماعی بر پایه بهزیستی روانشناختی، احساس تنهایی، مدیریت خشم در کودکان ناشنوا انجام گرفت. پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی-علی و جامعه آماری شامل کلیه کودکان ناشنوا مقطع دوره دوم دبستان در رده سنی 10-13 ساله در سال تحصیلی 1401-1400 بود. بدین منظور، نمونهای به حجم 211 کودک به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب گردید و پرسشنامههای مهارتهای اجتماعی، بهزیستی روانشناختی، احساس تنهایی و مدیریت خشم در اختیار آنان قرار گرفت. دادههای گردآوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS 26 و Smart PLS3 با شاخص همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری مورد تحلیل قرار گرفت. تحلیل دادهها نشان داد که بین مهارتهای اجتماعی با احساس تنهایی (r=-0.407) و مدیریت خشم (r=-0.18) همبستگی معناداری وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد که بین احساس تنهایی و مهارتهای اجتماعی رابطه منفی و معناداری وجود دارد(t=1.967) (ß=-0.155). متغیر بهزیستی روانشناختی نیز با متغیرهای این پژوهش شامل احساس تنهایی و مهارتهای اجتماعی همبستگی و رابطه معناداری را نشان داد. نتایج حاصل از تحلیل مسیر و تعیین نقش میانجیگرانه بهزیستی روانشناختی نشان داد اثر غیر مستقیم بهزیستی روانشناختی بر مهارتهای اجتماعی از مسیر مدیریت خشم ß=0.007) معنادار نبوده است، اما از مسیر احساس تنهایی (ß=-0.039) معنیدار میباشد. با توجه با نقش کنترل احساس تنهایی در ارتقای بهزیستی روانشناختی و مهارتهای اجتماعی در کودکان ناشنوا از مداخلههای درمانی و آموزشهای روانشناسی و مشاورهای میتوان در این زمینه بهره برد.
This research was conducted with the aim of social skills modeling based on psychological well-being, loneliness, anger management in deaf children. This research was a description of Correlation-Causal type such that the statistical population of the research included all deaf children in the Second period of primary school in the age group of 10-13 years old in the academic year of 2021-2022. For this respect, a sample of 211 children were selected by simple random sampling and the questionnaires of social skills, psychological well-being, loneliness and anger management were handed among them. The gathering data were analyzed using SPSS 26 and Smart PLS3, the Pearson correlation index and structural equations analysis. Data analysis showed that there is a significant correlation between social skills with loneliness (r=-0.407) and anger management (r=-0.18). The results also showed that there is a negative and significant relationship between loneliness and social skills. The psychological well-being variable also showed a significant correlation and relationship with the variables of this research, including feelings of loneliness and social skills (t=1.967) (ß=-0.155). The results of path analysis and determining the mediating role of psychological well-being showed that the indirect effect of psychological well-being on social skills was not significant from the path of anger management (ß=0.007), but it was significant from the path loneliness (ß=-0.039). Considering the role of controlling the feeling of loneliness in promoting psychological well-being and social skills in deaf children, therapeutic interventions and psychological and counseling training can be used in this field.
خلاصه ماشینی:
بهزيستي روان شناختي جزء روان شناختي کيفيت زندگي است که به معناي ادراک افراد از زندگي خودشان در حيط ه رفتارهاي هيجاني و عملکردهاي رواني و ابعاد سلامت رواني است (ژانگ ٨ و همکاران ، ٢٠١٩) و يافته هايي نشان داده است 1 Walker 2 Barker 3 Laya de Gracia 4 Al Majali & Alghazo 5 Long 6 Boheirayi 7 Kang 8 Zhang که کودکان ناشنوا از بهزيستي روان شناختي پائيني برخوردارند (آقازيارتي و همکاران ، ١٣٩٩؛ گونزالس ١، .
بنابراين و با توجه به مط الب ذکر شده ، اين پژوهش به مدل يابي مهارت هاي اجتماعي بر پايه نقش ميانجي بهزيستي روان شناختي و براساس احساس تنهايي و مديريت خشم در کودکان ناشنوا ميپردازد.
در اين پژوهش 39 براي تعيين پايابي پرسشنامه ها از آلفاي کرونباخ استفاده گرديد و نتايج نشان داد ضريب آلفاي کرونباح براي مديريت خشم ٠/٨٩، احساس تنهايي ٠/٩۴، بهزيستي روان شناختي ٠/٨١ و مهارت هاي اجتماعي ٠/٩۴ است .
44 جدول ٩) اثرات ضرايب استاندارد مستقيم ، غير مستقيم و کل متغيرهاي پژوهش (به تصویر صفحه مراجعه شود) در واقع دانش آموزاني که احساس تنهايي کمتري دارند، از بهزيستي روان شناختي بالاتري برخوردار بوده و در نتيجه در ارتباط با افراد جامعه و خانواده توانمندتر بوده و از مهارت هاي اجتماعي در آن ها تقويت شده تر است .
For this respect, a sample of 211 children were selected by simple random sampling and the questionnaires of social skills, psychological well-being, loneliness and anger management were handed among them.
Keywords: Social skills, psychological well-being, loneliness, anger, deaf.