چکیده:
پژوهش حاضر به سنجش سطح آگاهی سیاسی نمازگزاران شهر جهرم پرداخته است . روش به کار رفته در این پژوهش پیمایش ، است . جامعه آماری کلیه نمازگزاران شرکت کننده در نماز جمعه شهر جهرم هستند که ٢٢٦ نفر به عنوان نمونه تعیین ، و با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. ابزار تحقیق ، پرسشنامه است که برای تعیین اعتبار آن از روش سازه به کمک تکنیک تحلیل عاملی برای متغیر وابسته تحقیق (آگاهی سیاسی) و از روش اعتبار صوری برای اعتبار متغیرهای مستقل تحقیق استفاده شده است . برای تعیین پایایی، از شیوه هماهنگ درونی به روش آلفای کرانباخ استفاده شده است . نتایج توصیفی پژوهش ، بیانگر آن هستند که میانگین نمره آگاهی سیاسی نمازگزاران در سطح متوسط به بالا میباشد. نتایج تحلیلی پژوهش ، نشان میدهند در بین سازه های تحقیق ، هویت ملی، خانواده ، دوستان ، شبکه های اجتماعی مجازی و خطبه های نماز جمعه بر آگاهی سیاسی تاثیر دارند و در بین متغیرهای جمعیتی رابطه سن ، جنسیت ، تحصیلات و شغل با آگاهی سیاسی معنادار است . همچنین آگاهی سیاسی میتواند تغییرات مشارکت سیاسی را پیش بینی نماید. تبیین متغیر وابسته بر حسب مجموع متغیرهای مستقل ، بیانگر آن است که شش متغیرهویت ملی، شبکه های اجتماعی مجازی، خطبه های نماز جمعه ، تحصیلات ، دوستان و سن به ترتیب قوی ترین پیش بینیکننده های آگاهی سیاسی هستند و قادرند ٦٥/١ از تغییرات واریانس آگاهی سیاسی را تبیین کنند.
خلاصه ماشینی:
معناي مشارکت اجتماعي- سياسي در نظريه ليپست ، فعاليت هاي ارادي و داوطلبانه اي است که از طريق آن ها اعضاي يک جامعه در امور محله ، شهر و روستاي خود شرکت ميکنند و به صورت مستقيم يا غيرمستقيم در شکل دادن حيات 1 Political Awareness 2 Niemi & Junn 3 dna inipraC-illeD 4 Opposition 5 Dahl 6 civil society 7 social indeference 301 اجتماعي-سياسي سهيم ميشوند (محسني تبريزي، ١٨٥: ١٣٨١).
بدين ترتيب سوالاتي که مطرح ميشود اين است که ميزان آگاهي سياسي نمازگزاران نماز جمعه شهرجهرم به عنوان نمونه اي از بين نمازگراران کشور چقدر است ؟ و چه عواملي بر آگاهي سياسي نمازگزاران تأثيرگذار است ؟ اين عوامل چه تأثيري بر مشارکت سياسي نمازگزاران دارند؟ در پاسخ به سوال دوم سه دسته متغير قابل شناسايي است : متغيرهاي زمينه اي و جمعيتي ( جنسيت ، سن ، تحصيلات ، شغل و وضعيت تآهل )، متغيرآگاهي سياسي(متغير وابسته ) شامل (ميزان اطلاعات سياسي، توجه به رويدادهاي سياسي و آشنايي با سياستمداران )، متغيرهاي مستقل ( هويت ملي، خانواده ، گروه دوستان ، رسانه هاي جمعي، شبکه هاي اجتماعي و فضاي مجازي و خطبه هاي نماز جمعه ).
8 Sodaro 9 Almond 10 Verba 11 Alvarez 12 Mc Caffery 13 Butler 14 Stokes 15 Putnam 302 محمد رضا باقري احمد آبادي در تحقيقي که به روش پيمايشي انجام داده به اين نتيجه رسيده که مردان بيش از زنان ، مجردها بيش از متأهلان ، شاغلان دولتي بيش از آزاد و افراد تحصيل کرده بيش از افراد با تحصيلات پايين در سياست مشارکت مينمايند.