چکیده:
شیوع کووید 19 و اتخاذ سیاستهای سختگیرانه منجر شد مناطق روستایی به عنوان مقاصد گردشگری ارزان مورد توجه گردشگران داخلی قرار گرفت. از این رو، تحقیق حاضر به بررسی نقش حمل و نقل روستایی در توسعه گردشگری روستایی در ابعاد شاخصهای اقتصادی پرداخته است. قلمرو مکانی تحقیق روستاهای گردشگرپذیر دهستان حصار ولیعصر (شهرستان آوج- استان قزوین) در افق زمانی تابستان 1400 است. تحقیق حاضر از نوع پژوهشهای کاربردی و به روش توصیفی- تحلیلی مبتنی بر ابزار پرسشنامه است. جامعه آماری تحقیق 8 روستای گردشگرپذیر دهستان حصار ولیعصر شهرستان آوج بود که با استفاده از فرمول کوکران (p و q برابر با 5/0) تعداد 190 مورد به عنوان نمونه انتخاب شد. روایی گویههای پرسشنامه با بهرهگیری از نظرات متخصصین و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ انجام گرفت و میزان 768/0 محاسبه شده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای آماری t تک نمونهای، همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیره خطی استفاده شد. نتایج نشان داد در بعد اقتصادی، شاخصهای افزایش ساخت و ساز خانههای دوم گردشگری (99/3) و افزایش سرمایهگذاری و شکلگیری سرمایه (69/3) بیشترین تاثیر مثبت را از توسعه حمل و نقل روستایی پذیرفتهاند. همچنین، نتایج رگرسیون خطی چند متغیره نشان داد که حمل و نقل روستایی با ضریب تعیین 846/0 در توسعه گردشگری در ابعاد اقتصادی تاثیر معنادار و مثبتی دارد. به طوری که، با توجه به مقادیر بتا یک واحد تغییر در انحراف معیار شاخصهای متغیر مستقل از قبیل "افزایش ساخت و ساز خانههای دوم گردشگری"، "تنوع فرصتهای شغلی و درآمدی"، "بهبود دسترسی به خدمات"، "بهبود زیرساختهای گردشگری در روستا" و "افزایش سرمایهگذاری و شکلگیری سرمایه در روستا" در اثر توسعه حمل و نقل روستایی، به ترتیب به اندازه0/401، 0/291، 0/333، 0/260، 0/800، واحد در توسعه گردشگری روستایی از دیدگاه پاسخگویان تاثیر مثبت دارد.
The outbreak of an epidemic disease such as Covid-19 and the adoption of strict policies such as general quarantine, travel restrictions and social distancing led to a significant decrease in international and even interprovincial travel, and rural areas due to their attractiveness Natural and cultural tourism as cheap tourist destinations for spending leisure time and recreation have attracted the attention of domestic tourists. Therefore, the present research has investigated the role of rural transportation in the development of rural tourism in terms of economic indicators. The geographical area of the research is the touristic villages of Hesar Valiasr County (Avaj Township, Qazvin province) in the time horizon of the summer of 1400. The current research is of the type of applied research and the descriptive-analytical method used is based on the questionnaire tool. The statistical population of the research was 8 touristic villages of Hesar Valiasr County in Avaj Township, which according to the population and housing census data (2015) has 358 permanent resident households, using the Cochran formula (p and q equal to 0.5), the number of 190 cases was selected as a sample. To analyze the questionnaire data, one-sample t-tests, Pearson's correlation and linear multivariate regression were used. The results showed that in the economic dimension, the indicators of the increase in the construction of second homes for tourism (3.99) and the increase in investment and capital formation (3.69) received the most positive impact from the development of rural transportation. Also, the results of multivariable linear regression showed that rural transportation has a significant and positive effect on the development of tourism in economic dimensions with a determination coefficient of 0.846. So that, according to the beta values of one unit of change in the standard deviation of independent variable indicators such as "increase in the construction of second homes for tourism", "diversity of employment and income opportunities", "improvement of access to services", "Improvement of tourism infrastructure in the village" and "Increase of investment and capital formation in the village" as a result of the development of rural transportation, are respectively 0.401, 0.291, 0.333, 0.360 and 0.008 units in the development of rural tourism. The opinion of the respondents has a positive effect.
خلاصه ماشینی:
در این رابطه ، ژو و دنگ (٢٠٢٠)، اظهار کرده اند که شیوع جهانی ١٩-COVID تأثیر مخرب زیادی بر روی صنایع مختلف مرتبط با گردشگری از قبیل حمل ونقل ، گردشگری، پذیرایی، خرده فروشی و سرگرمی وارد کرده است )٢٠٢٠ ,Deng &Zhu ( و به توقف اجباری فعالیت های تجاری و درنتیجه اخراج کارکنان آن ها منجر شده است )٢٠٢١ ,Chi et al ;٢٠٢٠ ,Eggers(.
به طوری که ، منجر به بهبود ایجاد تحرک در توسعه محلی با بهبود بهره وری عوامل تولید و ترکیب بهینه جاذبه های گردشگری با اقتصاد محلی ,Dwyer ;٢٠٢٠ ,Tsiotas &Polyzos ;٢٠١٧ ,Kato &Wetwitoo ( )٢٠٢٢؛ توسعه پاک و بهره برداری بهینه از محیط طبیعی و جاذبه های مرتبط & Michaelowa ;٢٠١٨ ,Lenzen et al( )٢٠٢٢ ,Sippel؛ توسعه درون زا و کاهش نابرابریهای منطقه ای در درآمد و فرصت های شغلی ;٢٠١٦ ,Patuelli et al( )٢٠٢١ ,Betta et al؛ توسعه کارآفرینی کوچک مقیاس روستایی ;٢٠٢٠ ,Ioannides &Yachin ;٢٠٢٠ ,Kwil et al( )٢٠٢٢ ,Dwyer؛ خروج مناطق روستایی از انزوای جغرافیایی و ارتقاء توانمندیها و رقابت پذیری مقاصد ,Karadzhova( )٢٠٢٠ ,Manzoor ;٢٠١٧ ,Shimizu &Van Truong ;٢٠١٦؛ دسترسی به بازار و فناوری Purwanto ;٢٠١٧ ,a et alBonc( )٢٠١٧ ,et al و نظایر آن ایفا میکند.
با این وجود، با کاهش نسبی شیوع همه گیری کووید ١٩ به بررسی نقش حمل و نقل روستایی در توسعه گردشگری در روستاهای هدف گردشگری منطقه مورد مطالعه در شاخص های اقتصادی از تحلیل رگرسیون خطی برای بیان مقدار و شدت تأثیرگذاری متغیرهای مستقل در تحقیق حاضر استفاده شده است .