چکیده:
هدف پژوهش حاضر اعتباریابی پرسشنامه نوآوری سلامت در اماکن ورزشی است. این تحقیق به لحاظ هدف کاربردی بوده و داده ها به صورت میدانی گردآوری شدهاند. جامعه آماری شامل مشتریان باشگاه هایی است که دارای نوآوری بودند. روش نمونه گیری، هدفدار براساس نوآوری موجود در باشگاه بود. ابزار اندازه گیری، پرسشنامۀ ۱۸ سوالی یوشیدا و همکاران (۲۰۱۳) بود. خرده مقیاس ها شامل نوآوری در عملکرد ورزشی، نوآوری در زیبایی محیط، نوآوری در تسهیلات، نوآوری در سرویس های آنلاین، نوآوری در ارتباط برند و نوآوری در وفاداری برنامه است. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه پس از صحّت ترجمه، توسط اساتید متخصص مورد تأیید قرار گرفت. برای بومیسازی پرسشنامه ها، از تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد و هنجاریابی این مقیاسها نیز از طریق اعتبار محتوایی و پایایی مورد بررسی گرفت. نتایج نشان داد که تمامی عامل ها توانستند تبیین کننده خوبی برای مفهوم نوآوری در اماکن ورزشی باشند.
The purpose of the present study is to validate the health innovation questionnaire in sport clubs. This research is practical in terms of purpose and the data were collected using a field method. The statistical population consists of the customers of gyms that had innovation. The sampling method was purposive based on the innovation used by the gyms. The measurement tool was a questionnaire by Yoshida et al. (2013) that involved 18 questions. The microscales included innovation in sport performance, innovation in environmental beauty, innovation in equipment, innovation in online services, innovation in the brand communication, and innovation of program faithfulness. Face and concept validity of the questionnaire after translation was approved by the expert professors. To indigenize the questionnaire, confirmatory factor analysis was used and standardization of the scales was also explored using conceptual validity and reliability. The results showed that all the applied factors could be good determinators of the concept of innovation in sport clubs.