چکیده:
هدف: مطالعۀ نقش برنامهریزی استراتژیک بر مدیریت پروژه در کسب وکارهای نوین اطلاعاتی جهت بهبود اثربخشی و کارایی عملکرد پروژه بهویژه در وبسایتهای داده کاوان هوشمند و راهبری اصیل میباشد.روش: پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و به روش توصیفی- پیمایشی میباشد. جامعۀ آماری شامل 90 نفر از صاحبان مشاغل الکترونیک که به عنوان نمونۀ در دسترس و به روش غیرتصادفی ساده انتخاب شدند. پرسشنامۀ محققساخته با 46 سوال در بین آنها توزیع گردید و 75 پرسشنامه تجمیع شد. جهت بررسی پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ بهره گرفته شد که در سه بخش سوالات برابر با 888/ 0، 889/ 0 و 936/ 0 می باشد. برای سنجش روایی پرسشنامۀ مذکور با استفاده از روش همسانی درونی روایی سازه نتایج ضریب همبستگی بین هریک ازسوالات درسطح خطای کمتراز 01/ 0 معنادار بوده و از روائی سازه بالایی برخوردار میباشد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی به کمک نرمافزار اسپیاساس بهره گرفتهشد. یافتهها: برنامهریزی استراتژیک بهصورت معناداری بیشترازحد متوسط (68%) و مدیریت پروژه (67%) و میزان نقش برنامه ریزی استراتژیک برمدیریت پروژه تاحد زیادی (67 %) درکسب وکارهای نوین اطلاعاتی نقش داشتهاست.نتیجهگیری: نتایج نشان داد میانگین رتبۀ زیر مولفۀ منابع انسانی و زنجیرۀ تامینکنندگان در برنامهریزی استراتژیک برابر با (65/ 2) و زیر مولفۀ عوامل فرهنگی واجتماعی از مدیریت پروژه برابر با (08/ 3) از اهمیت بیشتری برخوردار بوده و از دیدگاه صاحبان مشاغل بیشترین تاثیر را در کسبوکارهای نوین اطلاعاتی داشتهاند.
Objective: To study the role of strategic planning on project management in new information businesses to improve the effectiveness and efficiency of project performance, especially on Dadeh Kavan Hooshmand & Rahbari Asil websites.Method: The present study is applied in terms of purpose and descriptive-survey method. The statistical population consisted of 90 e-business owners who were selected as the available sample by simple non-random method. The researcher-made questionnaire with 46 questions was distributed among them and 75 questionnaires were collected. Cronbach's alpha coefficient was used to evaluate the reliability of the questionnaire, which is equal to 0.888, 0.889 and 0.936 in three sections of questions. To assess the validity of the questionnaire using the internal consistency method of construct validity, the results of the correlation coefficient between each of the questions at the error level is less than 0.01 and has a high construct validity. Descriptive and inferential statistics were used to analyze the data using SPSS software.Findings: Strategic planning has significantly more than average (68%) and project management (67%) and the role of strategic planning on project management has played a significant role (67%) in new information businesses.Conclusion: The results showed that the average rank of human resources and supplier chain sub-component in strategic planning is equal to (2.65) and the sub-component of cultural and social factors of project management is equal to (3.08) is more important. From the perspective of business owners, they have had the greatest impact on new information businesses.
خلاصه ماشینی:
در این راستا، پژوهش حاضر سعی در بررسی نقش برنامه ریزی استراتژیک بر مدیریت پروژه درکسب وکارهای نوین اطلاعاتی از دیدگاه صاحبان مشاغل الکترونیک با مطالعه بر روی کارکنان وب سایت های مورد مطالعه دارد که منجر به سنجش مؤلفه هایی به عنوان علل و عوامل موفقیت در برنامه ریزی استراتژیک و مدیریت پروژه هستند که عبارت اند از: وجوه مدیریتی، منابع انسانی و زنجیرة تأمین کنندگان (محور عرضه و تقاضا)، عوامل راهبردی، عوامل تکنولوژیک ، طراحی وب سایت ، و درنهایت ابعاد اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی؛ تا بر مبنای آن ها بتوان کسب وکارهای اطلاعاتی و الکترونیک را به نوعی برنامه ریزی نمود که اولاً: بیشترین اثربخشی و کارایی را در ارائه سرویس ها و خدمات اطلاعاتی جهت برطرف سازی نیاز مراجعان و کاربران داشته باشند.
٣. کدامیک از مؤلفه های برنامه ریزی استراتژیک (مدیریت ، منابع انسانی و زنجیره تأمین کنندگان ، عوامل راهبردی) در کسب وکارهای نوین اطلاعاتی از دیدگاه صاحبان مشاغل الکترونیک (مطالعه موردی: وب سایت های داده کاوان هوشمند و راهبری اصیل ) از اهمیت بیشتری برخوردار است ؟ به جهت آن که تعداد پرسش های هریک از مؤلفه های برنامه ریزی استراتژیک از یکدیگر متفاوت بوده و به منظور حفظ قابلیت مقایسه نمرات مؤلفه ها، میانگین پاسخ های داده شده به پرسش های هر مؤلفه به عنوان نمره آن مؤلفه در نظرگرفته شد و سپس برتعداد پرسش های هر مؤلفه تقسیم گردید.