چکیده:
ورزش به عنوان پدیدهای اجتماعی و فرهنگی، پیوندی اُرگانیک با نهادها و ساختارهای اجتماعی دارد، به این معنا که دستاوردهای ورزش و فعالیتهای مربوط به آن، به طور کلی یک شاخص فرهنگ عمومی محسوب میشوند. هدف از این تحقیق تعیین مولفههای فرهنگ ورزش قهرمانی زنان مسلمان بود. روش تحقیق حاضر از نظر هدف بنیادی و از نظر استراتژی کیفی بود که با بهره برداری از روش تحلیل تماتیک انجام شد. برای جمع آوری اطلاعات از روش مصاحبه نیمه ساختاریافته با متخصصان، صاحب نظران حوزه ورزش قهرمانی و ورزش بانوان استفاده شد. شرط ورود به مصاحبه داشتن تحصیلات مرتبط با علوم ورزشی با مدرک کارشناسی ارشد یا بالاتر و داشتن تجربه کاری در حوزه ورزش بانوان به مدت حداقل 10 سال بود. نمونه گیری به روش هدفمند و گلوله برفی انجام شدو نهایتا با 32 مصاحبه به حد اشباع نظری رسید. ابزار سنجش پرسشنامهای با دو سؤال باز در مورد چیستی فرهنگ ورزش قهرمانی بانوان و مؤلفههای آن بود. از نرم افزار MAXQDA ورژن 2020 برای تحلیل اطلاعات و ترسیم الگو استفاده شد. نتایج نشان داد که کدهای انتخابی فرهنگ ورزش قهرمانی زنان عبارتند از:فرهنگ اجتماعی، فرهنگ حرفه ای، فرهنگ رقابتی، فرهنگ هواداری، فرهنگ رفتار تیمی، ارزش های ملی– مذهبی، باورها و سبک زندگی فعال. باید توجه داشت که فرهنگ اجتماعی در ورزش قهرمانی زنان مسلمان عاملی تاثیرگذارتر نسبت به سایر عوامل بوده و باید در تصمیمگیریهای کلان مدنظر قرار گیرد.
Sport as a social and cultural phenomenon is organically links to social institutions and structures, in the sense that the achievements of sport and its related activities are generally considered as indicators of public culture. The purpose of this study was to determine the components of women's championship sports culture. The method of the present study was fundamental in terms of purpose and qualitative strategy, which was performed using thematic analysising the qualitative part, the method of data accumulation was semi-structured interviews with experts, experts of championship sports and women's sports. The condition for entering the interview was to have a sports science education with a master's degree or higher and to have professonal experience in women's sports for at least 10 years. Sampling has been done in a purposeful and snowball method . The sample size was determined based on theoretical saturation. To achieve theoretical saturation, the interviews were extended to 32 cases. The assessment tool was a questionnaire with two open-ended questions about what is the culture of women's championship sports and its components. The validity of the questionnaires and interviews was confirmed and MAXQDA software version 2020 was used for data analysis and a qualitative model was drawn. The results showed that the selected categories of women's championship sports culture are social culture, professional culture, competitive culture, fan culture, team behavior culture, national-religious values, beliefs and active lifestyle. It should be noted that social culture is a more influential factor in Muslim women's championship sports than other factors and should be considered in major decisions.