چکیده:
عرصههای واقعی بحران در ورزش ناتوانی مدیران را گواهی میدهند، از این رو شناسایی و افزایش ظرفیتهای مدیریت بحران یکی از چالشهای مدیریت است. این پژوهش با هدف طراحی و تدوین مدل شایستگیهای مدیران در مدیریت بحرانهای ملی و بین المللی ورزشی کشور انجام شد. روش تحقیق پژوهش، با ماهیت اکتشافی و با استفاده از رویکرد ظاهر شونده (گلیزری)، نظریة دادهبنیاد انجام شد. جامعه آماری در این تحقیق کیفی، 25 نفر افراد آشنای با ادبیات مدیریت بحران، دیپلماسی، مدیریت ورزشی، که به صورت هدفمند و مبتنی بر رویکرد نظری انتخاب شدند. فرآیند تجزیه وتحلیل دادهها بصورت همزمان و با استفاده از کدگذاری باز، کدگذاری انتخابی و کدگذاری نظری انجام شد. براساس یافتهی تحقیق، 17مقوله اصلی شامل: پایبندی به اصول دینی و اخلاق حرفهای، حسن شهرت، شخصیت فردی و اجتماعی، قابلیتهای ذهنی و هوش نرم، پاسخگو و شفافیت محور در امور، مهارت تصمیمگیری، قانونگرایی، توانمندی ادراکی و توانا در ارائه بازخورد بموقع و مناسب در بحرانها، شایستگی دانشی و علمی، شایستگیهای سازمانی، وظیفه شناسی و آیندهنگری، مهارت ارتباطی و دیپلماسی اثربخش، مدیریت خود و منابع انسانی، نوگرایی و اندیشه توسعهگرا داشتن، باور داشتن به دستاوردهای علمی-پژوهشی و تجربیات علمی در پیشگیری از بحران، تحلیل خطرپذیری و ارزیابی ریسک، رهبری سازمانی نرم، توانایی در مدیریت زمان، به عنوان شایستگی شناسایی شدند. تدوین این الگو فرصتی را برای مدیران بوجود میآورد، که مهارتهایشان را براساس مهارت مورد نیاز بسنجند، و بر روی کسب مهارتهایی متمرکز شوند که برای مدیریت بحران در ورزش ضروری میباشد. همچنین این مهارتها را در افراد تحت سرپرستی ایجاد و برای مدیریتهای کلان ورزشی بلاخص در شرایط بحران آماده نمایند.
The real areas of crises in sports testify to the incompetency of managers, therefore, identifying and increasing crisis management capacity is one of the management challenges. The aim of this study was to design and develop a model of managers' competencies in managing national and international sports crises in the country. The research method was exploratory in nature and using the emerging approach (Glaser), the data theory of the foundation was done. The statistical population in this qualitative study was 25 people familiar with the literature of crisis management, diplomacy, and sports management,who were selected purposefully and based on a theoretical approach.. Data analysis was performed in a simultaneous manner and with open coding, selective coding, and theoretical coding. Having done the analyses, 17 main categories were identified including : adherence to religious principles and professional ethics, reputation, individual and social personality, mental abilities and soft intelligence, accountability and transparency based on affairs, decision-making skills, legalism, Perceptual and capable ability to provide timely and appropriate feedback on crises, knowledge and scientific competence, organizational competencies, conscientiousness and foresight, effective communication and diplomacy skills, self-management and human resources, modernity and developmental thinking, belief in scientific and Believing in scientific-research achievements and scientific experiences in crisis prevention, risk analysis and risk assessment, soft organizational leadership, ability to manage time as competencies. Developing this model provides an opportunity for managers to assess their skills based on the skills required, and focus on acquiring the skills necessary to manage crises in sport. Finally, these skills could be of great use for managers in training to prepare them for senior sports management positions, especially in times of crisis.