چکیده:
مقاله حاضر به بررسی ریشههای جامعهشناختی بزهکاری کودکان در ایران و رویکردهای ج. ا. ایران در مقابله به آن میپردازد. این پژوهش میکوشد تا ضمن شناخت ریشههای مطالعه شده در بزهکاری کودکان، به این پرسش پاسخ دهد که دولت جمهوری اسلامی ایران چه رویکردهای را برای مقابله با بزهکاری کودکان اتخاذ نموده است و اصولا این رویکردها تا چه اندازه به ریشههای شناخته شده توجه دارند؟ نتیجه تحقیق حاکی از این واقعیت است که رویکردهای جمهوری اسلامی ایران به دو شکل عام و خاص قابل شناسایی هستند. در رویکرد عام، کلیه کودکان مورد توجه دولت میباشند، در حالی که دولت در رویکرد خاص، گروه کودکان بزهکار را مورد توجه قرار میدهد. رویکردهای دولت در ارتباط با کودکان بزهکار، معطوف به ریشههای جامعه شناختی است و در این زمینه، نوعی حرکت از سیاستهای اصلاحی و تادیبی به سمت سیاستهای ترمیمی و تربیتی قابل مشاهده است. این مقاله با روش توصیفی و تحلیلی و جمعآوری دادههای اسنادی و کتابخانهای و نیز با بازنگری در قوانین مربوطه تهیه شده است.
The present article examines the sociological roots of juvenile delinquency in Iran and the approaches of c. A. Iran is dealing with it. This study tries to identify the roots of child delinquency, while answering the question of what approaches the government of the Islamic Republic of Iran has taken to combat child delinquency, and in principle, to what extent do these approaches pay attention to known roots? The result of the research indicates the fact that the approaches of the Islamic Republic of Iran can be identified in two general and specific ways. In the general approach, all children are considered by the government, while in the special approach, the government pays attention to the group of delinquent children. The government's approach to delinquent children is rooted in sociological roots, and in this context, a movement from correctional and disciplinary policies to remedial and educational policies can be seen. This article has been prepared by descriptive and analytical method and collection of documentary and library data as well as by reviewing the relevant laws.