چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی تطبیق قاعده فقهی تنفیر از دین در عرصه سیاست داخلی و خارجی است. بدین معنا که اعمال و کارکرد حکومت به چه نحوی باید باشد که در عرصه سیاست داخلی و خارجی باعث رویگردانی از دین اسلام نشود. سؤال قابل طرح این است: مؤلفههای قاعده فقهی تنفیر از دین در عرصه سیاست داخلی و خارجی شامل چه مواردی است؟ پاسخی که میتوان به این سؤال داد این است: مفاد قاعده «حرمت تنفیر از دین» محدوده وسیعی از احکام الزامی و غیرالزامی، از عرصههای فردی و اجتماعی، سیاسی و نظامی، اقتصادی و قضائی را شامل میشود و هرچه موجب تنفیر از دین شود را حرام میداند. نتیجهای که از این بحث گرفته میشود این است که کارکرد حکومت اسلامی به عنوان نماینده و مجری احکام اسلامی نباید به نحوی باشد که باعث تنفیر از دین و رویگردانی از آن در داخل و خارج از مرزهای نظام اسلامی باشد. در خارج از مرزهای اسلامی، اصل احترام به تعهدات و قراردادها، رابطه مسالمتآمیز و مبتنی بر احترام با جنگ زدگان، اسراء و آسیبدیدگان جنگی از جمله رویکردهایی است که میتواند بهرهگیری از قاعده فقهی مزبور را به ما نشان دهد. روش مورد استفاده در پژوهش حاضر، توصیفی-تحلیلی و بهرهگیری از آراء و منابع فقهی است.
The purpose of this study is to investigate the application of the jurisprudential rule of hatred of religion in the field of domestic and foreign policy. This means that the actions and functions of the government should be such that it does not turn away from Islam in the field of domestic and foreign policy. The question that can be asked is: what are the components of the jurisprudential rule of hatred of religion in the field of domestic and foreign policy? The answer that can be given to this question is: the provisions of the rule of "sanctity of hatred of religion" include a wide range of mandatory and non-mandatory provisions, from the personal and social, political and military, economic and judicial spheres, and whatever It is forbidden to cause hatred of religion. The conclusion to be drawn from this discussion is that the function of the Islamic government as a representative and executor of Islamic rules should not be in a way that causes hatred of the religion and turning away from it inside and outside the borders of the Islamic system. Outside the Islamic borders, the principle of respect for obligations and contracts, peaceful and respectful relationship with war victims, prisoners of war and victims of war is one of the approaches that can show us the use of this jurisprudential rule. Give. The method used in the present study is descriptive-analytical and using jurisprudential opinions and sources.