چکیده:
سخن گفتن از جامعه سعادتگرا در نزد اندیشمندان سیاسی یکی از راههای پی بردن به انواع نظام سیاسی مطلوب در جوامع مختلف است. این موضوع در نزد اندیشمندان اسلامی که مسأله سعادت هم در قرآن و هم در سنت مطرح شده است، از اهمیت خاصی برخوردار است. پژوهش حاضر درصدد است تا به سیاست و حکومت سعادتگرا در اندیشه فارابی و آیتالله خامنهای بپردازد. فرضیه پژوهش حاضر این است که سیاست و حکومت سعادتگرا در اندیشه فارابی مبتنی بر وجود صفات و ملکات اخلاقی در نزد رهبران سیاسی و آحاد جامعه و در نزد آیتالله خامنهای بر نقش حکومت در تأمین نیازهای مادی و معنوی مردم استوار است. بر مبنای یافتههای پژوهش، رویکرد فارابی به سیاست و حکومت سعادتگرا تلاشی برای تأسیس نظام سیاسی مطلوب و آرمانی است که الگوی حکومت رسول الله (ص) را همراه با خرد یونانی در سر دارد و پشتوانهای فکری برای اندیشه ولایت فقیه محسوب میشود. اما الگوی مدنظر آیتالله خامنهای، در مرحله تأسیس نظام سیاسی و اقدامی برای ساختن تمدن نوین اسلامی در عصر حاضر است. حکومتی میتواند سعادتگرا باشد که نیازهای مادی و معنوی مردم را تأمین و از الگوی سکولاریسم غربی نیز مجزا باشد. سعادت پسینی و قصوی در اندیشه فارابی و حیات طیبه در زندگی دنیوی و اخروی در اندیشه آیتالله خامنهای محور سیاست سعادتگرا هستند. در پژوهش حاضر از روش توصیفی-تحلیلی و مراجعه به متون و آثار فارابی و بیانات آیتالله خامنهای استفاده شده است.
Talking about the hedonistic society in the eyes of political thinkers is one of the ways to understand the types of desirable political system in different societies. This issue is of particular importance in the eyes of Islamic thinkers, who have raised the issue of happiness both in the Qur'an and in the Sunnah. The current research aims to deal with the hedonistic politics and government in the thought of Farabi and Ayatollah Khamenei. The hypothesis of the present research is that the hedonistic politics and government in Farabi's thought is based on the existence of moral qualities and properties in the eyes of political leaders and members of the society, and in the eyes of Ayatollah Khamenei, it is based on the role of the government in providing the material and spiritual needs of the people. Based on the findings of the research, Farabi's approach to hedonistic politics and government is an attempt to establish a desirable and ideal political system that includes the model of the government of the Messenger of God (PBUH) along with Greek wisdom and is considered an intellectual support for the idea of religious authority. to be But the model considered by Ayatollah Khamenei is in the stage of establishing a political system and a measure to build a new Islamic civilization in the present era. A government can be hedonistic that provides the material and spiritual needs of the people and is separate from the model of western secularism. Posterior and ultimate happiness in Farabi's thought and good life in the worldly and afterlife in Ayatollah Khamenei's thought are the focus of hedonistic politics. In the current research, the descriptive-analytical method and references to Farabi's texts and works and Ayatollah Khamenei's statements have been used.