چکیده:
زمینه و هدف: هدف اصلی مطالعهی حاضر طراحی مدل و تحلیل آماری شاخص حمل و نقل کالای خشک فله صنعت دریایی میباشد. مواد و روشها: پژوهشگر با بکارگیری استراتژی نظریه داده بنیاد اقدام به تصریح مدل و سپس تخمین الگوی تبیین شده با بهرهگیری از دادههای سری زمانی نموده است. یافتهها: نتایج حاصل نشان داده است که شاخص حمل و نقل کالای خشک فله صنعت دریایی تحت عنوان متغیروابسته شناسائی شده است. هفت متغیر به عنوان متغیرهای توضیحی شناسائی شدند. این متغیرها عبارتند از: تجارت جهانی، قیمت نفت اوپک، شوکها، شاخص تورم در کشورهای عضو OECD، رشد جمعیت جهان، نرخ یورو در مقابل دلار، شاخص توان خروجی کانتینرهای جهان. هم-چنین در بخش کمی نتایج به دست آمده نشان میدهد که در سطح اطمینان 90 درصد حجم تجارت جهانی، شوکهای وارده، شاخص تورم، نرخ رشد جمعیت جهان، شاخص توان خروجی کانتینرهای جهان با شاخص حمل و نقل کالای خشک فله صنعت دریایی (BDI) ارتباط منفی و معنی داری دارد. ملاحظات اخلاقی: در تمام مراحل نگارش پژوهش حاضر، ضمن رعایت اصالت متون، صداقت و امانتداری رعایت شده است. نتیجهگیری: در منابع شبکه اطلاعات حمل و نقل در سال 2018 4 مدل برای برآورد شاخص BDI، آمده است و ادعا شده است که این مدلها بیانگر تقریب خوبی از این شاخص میباشد. در مطالعه حاضر، مدل طراحی شده با مدلهای مذکور مورد مقایسه قرار گرفت و مشخص شد که مدل دوم ارائه شده توسط شبکه اطلاعات حمل و نقل و مدل طراحی شده نسبت به سایر مدلها، مدلهای بهتری است.
Background and Aim: The main purpose of the current study is to design a model and statistical analysis of the transportation index of dry bulk goods in the marine industry.Findings: The results obtained in the qualitative part have shown that the indicator of transportation of bulk dry goods of the marine industry has been identified as the dependent variable. Seven variables were identified as explanatory variables. These variables are: world trade, OPEC oil price, shocks, inflation index in OECD member countries, world population growth, euro vs. dollar rate, world container output power index. Also, in the quantitative part, the obtained results show that at the confidence level of 90%, world trade volume, incoming shocks, inflation index, world population growth rate, world container output power index are related to the maritime industry bulk dry goods transportation index (BDI). It is negative and meaningful. While the price of OPEC crude oil has a positive and significant relationship. Conclusion: In the sources of transportation information network in 2018, there are 4 models for estimating the shipping index of dry bulk goods of the maritime industry, and it is claimed that these models represent a good approximation of the transportation index of dry bulk goods of the maritime industry. In the present study, the designed model was compared with the mentioned models and it was found that the second model provided by the transportation information network and the designed model are better models than other models.