چکیده:
فلسفه برای کودکان، از برنامههای آموزشی جدید در جهت بهبود روند فلسفهورزی و تفکر در کودکان است و خود مدعی رویکرد جدیدی در تربیت اخلاقی با نام «کندوکاو اخلاقی» میباشد. این برنامه با وجود ظرفیتهای خوب تربیتی برای ایجاد فضای تفکر انتقادی، خلاق و مراقبتی، دارای مبانیای ناهمخوان با مبانی فلسفی تربیت اسلامی است. از این روضروری است جهت استفاده از ظرفیتهای مثبت برنامه، مبانی ارزش شناختی برنامه مورد توجه قرار گیرد. به این منظور بعد از بررسی تحلیلی داستان لیزا (داستان ارزشهای اخلاقی در این برنامه) و راهنمای آن (کندوکاو اخلاقی)، مبانی ارزششناختی آن استخراج شده و با مبانی ارزششناختی حکمت متعالیه مقایسه میشود. نتایج بهدست آمده نشان میدهد تربیت اخلاقی در حکمت متعالیه با مبانی اطلاقگرایی، واقعی دانستن ارزشهای اخلاقی و معناداری ارزشهای الهی، فضای تربیتی متفاوتی را از برنامه کندوکاو اخلاقی با مبانیای چون نسبیگرایی در ارزشهای اخلاقی، قراردادگرایی در اخلاق و بیمعنایی ارزشهای الهی رقم خواهد زد. البته با مبانی حکمت متعالیه میتوان علاوه بر استفاده از ظرفیتهای مثبت برنامه فلسفه برای کودکان، نواقص آن در تربیت انسان جامع خداجوی متخلق را برطرف ساخت.
Philosophy for children is a modern curriculum in the course of the betterment of philosophizing and thinking for the children; this effort claims a new approach in moral education called "ethical inquiry". Liza's plan has good educational capacities for creating a sphere of caretaking creative and critical thinking, some of its principles do not match up with those of Islamic education, though. It is thus necessary to take into consideration the axiological principles of her plan in order to make use of its positive capacities. To do so, after their analytical survey of Liza's story (the story of ethical values of the plan) and its guide (ethical inquiry), the authors have brought out its axiological principles and then compared them to those of transcendent theosophy. The results show that moral education of transcendent theosophy stands on absolutism, realism in moral values, and meaningfulness of divine values. Such a moral system would determine a sphere different from that of Liza's plan of ethical inquiry with relativism in moral values, conventionalism in ethics, and meaninglessness of divine values. Of course, having maintained the principles of transcendent theosophy we can enjoy the positive capacities of Liza's plan remedying its deficiencies in the light of the comprehensive education of people who are perfect moral and God-seekers.
خلاصه ماشینی:
مبانی تربیت اخلاقی در حکمت متعالیه در مقایسه با داستان لیزا در برنامه فلسفه برای کودکان فاطمه حاجیلویی 1 ، علیرضا آلبویه 2 چکیده فلسفه برای کودکان، از برنامههای آموزشی جدید در جهت بهبود روند فلسفهورزی و تفکر در کودکان است و خود مدعی رویکرد جدیدی در تربیت اخلاقی با نام «کندوکاو اخلاقی» میباشد.
این برنامه با وجود ظرفیتهای خوب تربیتی برای ایجاد فضای تفکر انتقادی، خلاق و مراقبتی، دارای مبانیای ناهمخوان با مبانی فلسفی تربیت اسلامی است.
در روند مقایسه مبانی متعالیه به محازات مبانی برنامه فلسفه برای کودکان استنباط می > البته میتوان در تکمیل این پژوهش با جایگزینی مبانی فلسفی حکمی و اصول مبتنی بر این مبانی وبا استفاده از ظرفیتهای مناسب مورد تأیید در برنامه فلسفه برای کودکان، برنامه متناسب درخور تربیت اخلاقی اسلامی را نگاشت که علاوه بر داشتن ظرفیتهای خوب فلسفه برای کودکان، نقص این برنامه در تحقق انسان کامل خداجوی الهی را پوشش > روششناسی پ > این پژوهش از نوع پژوهشهای کیفی است که با بهرهگیری از مطالعات کتابخانهای و بررسی منابع اسنادی انجام میشود.
یک استدلال در اخلاق وجودی صدرا این است که او معنای خوبی موضوعات اخلاقی را برابر با همان حد وسط بین افراط و تفریط میداند که از حاق ذات وجود و هستی آنها انتزاع میشود (همان، 1981م، ج9، ص91).
در این دیدگاه، منطق و عقل گرچه ابزار مهمی در حلقه کندوکاو اخلاقی محسوب میشوند، ولی هیچچیز نهایی درباره ملاکهای منطقی وجود ندارد و تنها ابزاری در دست انسان است برای ساختن جهانی که خود میپسندد و درست میداند (لیپمن و شارپ و اسکانیان، 1395، ص103).