چکیده:
دین اسلام به عنوان کامل ترین دین الهی، همواره توجه ویژهای به جایگاه انسان و حفظ کرامت انسانی دارد. در اسناد معتبر اسلامی و فقهی، طبق سفارشات انجام شده در قرآن کریم، انسان از زمان تشکیل و انعقاد نطفه همانند انسانی بالغ از حقوق مادی و معنوی برخوردار است و موجودی دارای حق حیات و محترم دانسته شده است. قانونگذار در قوانین داخلی به پیروی از دین اسلام با الگو برداری از اسناد معتبر اسلامی جنین را دارای حقوق میداند و از زمان انعقاد نطفه با صدور حرمت سقط جنین و وضع ضمانت اجرا مختص عاملان این عمل از حیات جنین حمایت نموده و در پی اعطای این حق، او را محقّ در سایر حقوق همچون حق سلامت و حق مالی میداند. این در حالی است که در کنوانسیون حقوق کودک به عنوان سند جامع در زمینه به رسمیت شناختن حقوق کودکان، با عدم اشاره به جنین و دوران حمل، صرفا در بند نخست ماده 6 همین سند کشورهای عضو را ملزم شدهاند تا حق ذاتی تمام کودکان را به رسمیت بشناسند. در سایر اسناد بین المللی همچون: مقدمه اعلامیه جهانی حقوق کودک، میثاق بین المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به دوران حمل و جنین اشاره شده است اما نصی به جهت اعطای حقوق مالی یا مادی به جنین و یا به رسمیت شناختن حق حیات وی وجود ندارد و تدوینگران این اسناد تنها به حمایت از کودک جهت جلوگیری از مرگ و مرده متولد شدن او پرداخته اند.
The religion of Islam, as the most perfect divine religion, always pays special attention to the status of man and the preservation of human dignity. In authentic Islamic and jurisprudential documents, according to the instructions made in the Holy Quran, human beings have material and spiritual rights from the time of sperm formation and coagulation as an adult, and a creature is considered to have the right to life and respect. The legislator in domestic law, following the religion of Islam by modeling valid Islamic documents, considers the fetus to have rights, and from the time of fertilization of the sperm by issuing the sanctity of abortion and issuing a performance guarantee for the perpetrators of this act, supports the life of the fetus and, after granting this right, considers him entitled to other rights such as the right to health and the right to money. However, in the Convention on the Rights of the Child, as a comprehensive document on the recognition of the rights of the child, without mentioning the fetus and the period of pregnancy, only in the first paragraph of Article 6 of this document, member states are required to recognize the inherent right of all children. Other international instruments, such as the Introduction to the Universal Declaration of the Rights of the Child, the International Covenant on Economic, Social and Cultural Rights, refer to the period of pregnancy and the fetus. However, there is no text to grant financial or material rights to the fetus or to recognize her/his right to life, and the authors of these documents have only supported the child to prevent her death and stillbirth.
خلاصه ماشینی:
در ساير اسناد بين المللي همچون : مقدمه اعلاميه جهاني حقوق کودک، ميثاق بين المللي حقوق اقتصادي ، اجتماعي و فرهنگي به دوران حمل و جنين اشاره شده است اما نص صريحي به جهت اعطاي حقوق مالي يا مادي به جنين و يا به رسميت شناختن حق حيات وي وجود ندارد و تدوين گران اين اسناد تنها به حمايت از کودک جهت جلوگيري از مرگ و مرده متولد شدن او پرداخته اند.
در منابع معتبر اسلامي و فتاواي بزرگان و علماي دين اسلام علي رغم قائل شدن دو مرحله براي جنين : مرحله قبل از دميده شدن روح و مرحله بعد از دميده شدن روح تا قبل از تولد؛ به لزوم اهميت دادن به جنين اشاره هاي فراواني شده است چه بسا که در دين اسلام و در آموزه هاي ديني جنين از زمان انعقاد نطفه حق حيات دارد و مي تواند از حقوقي نظير: وصيت به نفع جنين و حق ارث برخوردار شود و احدي حق تعرض به اين حقوق و حيات او را ندارد.
در کشور ما در قانون مدني و قانون مجازات اسلامي با پيروي از احکام اسلامي به حيات جنين و ساير حقوقي که جنين مي تواند در دوران حمل برخوردار شود اشاره شده است که با اندکي تدقيق در اين اسناد مي توان دريافت که آغاز دوران کودکي در اسناد داخلي از زمان انعقاد نطفه دانسته شده است اين در حالي است که در کنوانسيون حقوق کودک به صراحت از زمان شروع دوران کودکي سخني به ميان نيامده است و در متن کتاب راهنماي اين سند بين المللي به تمايل براي ارائه راه حلي منعطف براي تعيين آغاز دوران کودکي ، توسط قوانين داخلي و ملي کشورهاي عضو اشاره شده است .