چکیده:
پژوهش حاضر با هدف پیشبینی اضطراب مرگ براساس راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و نگرش مذهبی افراد در دوران همه گیری بیماری کووید-19 انجام شد. طرح پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود.جامعه آماری پژوهش شامل همه افراد 20 تا 40 ساله شهر رشت بودند که در دوران همه گیری بیماری کووید-19 عضو فعال و جوان جامعه محسوب می شدند که از این جامعه تعداد 153 نفر به روش نمونهگیری دردسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند و به پرسشنامه های اضطراب مرگ تمپلر(DAS)، فرم کوتاه پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان (CERQ) و پرسشنامه نگرش مذهبی گلریز و براهنی به صورت داوطلبانه پاسخ دادند. به منظور تحلیل دادهها، از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندمتغیری به روش گام به گام استفاده شد.نتایج پژوهش حاضر نشان داد که خرده مقیاسهای فاجعه نمایی، ارزیابی مجدد مثبت و خودسرزنشگری توانستند اضطراب مرگ را به صورت معناداری پیش بینی نمایند (001/0>p) و در مجموع، 9/17 % از واریانس آن را پیش بینی نمودند. با این حال، نگرش مذهبی نتوانست اضطراب مرگ را پیش بینی نماید (05/0).درنتیجه افرادی که از راهبردهای سازگارانه تنظیم شناختی هیجان استفاده م یکنند اضطراب مرگ کمتر و افرادی که از راهبردهای ناسازگارانه تنظیم شناختی هیجان استفاده می کنند، اضطراب مرگ بیشتری را تجربه می کنند.
The purpose of this research was to predict death anxiety on the basis of emotion cognitive regulation strategies and religious attitude of individuals during the COVID-19 disease epidemic. The present research design was descriptive and correlational. the research population consisted of all 20 - 40 - year - old Rasht city that was an active member of the population during the Covid-19 epidemic, and the population of 153 people was selected as an example, and Templer Death Anxiety Scale (DAS) questionnaire, short form of Cognitive Emotion Regulation Questionnaire (CERQ) and Golriz-Barahani religious attitude questionnaire were voluntarily responded .The data collected were analyzed by the statistical methods of correlation and stepwise regression. The results of the present study showed that that subscales of; catastrophizing, reappraisal, acceptance and self-blame were the best predictors of the death anxiety (p<0/001). And in total, they predicted %17/9 of its variance. However, the religious attitude failed to predict death anxiety (p>0/05). As a result, people who use adaptive cognitive emotion regulation strategies experience less death anxiety, and people who use maladaptive cognitive emotion regulation strategies experience more death anxiety.
خلاصه ماشینی:
پیش بینی اضطراب مرگ بر اساس راهبردهای شناختی تنظیم هیجان و نگرش مذهبی افراد در دوران همه گیری بیماری کووید-19 Predicting Death Anxiety on The Basis of Emotion Cognitive Regulation Strategies and Religious Attitudes during the covid-19 disease pandemic زهرا آقاجانی* دانش آموخته روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، دانشگاه غیرانتفاعی دانش البرز، البرز، ایران.
جامعه آماری پژوهش شامل همه افراد 20 تا 40 ساله شهر رشت بودند که در دوران همه گیری بیماری کووید-19 عضو فعال و جوان جامعه محسوب میشدند که از این جامعه تعداد 153 نفر به روش نمونهگیری دردسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند و به پرسشنامه های اضطراب مرگ تمپلر(DAS)، فرم کوتاه پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان (CERQ) و پرسشنامه نگرش مذهبی گلریز و براهنی به صورت داوطلبانه پاسخ دادند.
نتايج حاصل از پژوهش هایی مانند مطالعهی قاسم پور و همک 23 erner"/>erner"/> Ornell depression anxity Qiu death anxiety Xiang Becker Gire Letho & Stein Templer cognitive emotion regulation cognitive emotion regulation strategies Garnefski & Kraaij acceptance positive refocus positive refocus on planning planning reappraisal catastrophizing self-blame other- blame rumination Werner دنيس 1 (2007) نشان داد راهبردهاي تنظيم شناختي هيجان نقش مهمي در اضطراب مرگ ايفا میکنند و بین اضطراب مرگ و راهبردهای سازگارانه و مثبت تنظیم شناختی هیجان رابطه منفی معناداری وجود دارد.
در پژوهش حاضر، همسانی درونی با روش آلفای کرونباخ برای پرسشنامه اضطراب مرگ برابر با 725/0 pearson correlation test stepwise regression death anxiety scale (DAS) Saggino & Kline پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان نسخه کوتاه 1 (CERQ) این پرسشنامه را گارنفسکی و کرایج(2006)ساخته اند و 18سوال دارد که شامل 9راهبرد پذیرش، توجه مثبت، توجه مثبت به ارزیابی، باز ارزیابی مجدد، برنامه ریزی، مقصر دانستن خود، مقصر دانستن دیگران، نشخوارفکری و فاجعه سازی میشود.