چکیده:
این پژوهش میکوشد الگوی رفتاری تصمیمگیری استراتژیک را در سازمانهای حوزوی کشف و فهم کند بنابراین، پژوهش حاضر از نظر هدف، توسعهای بوده و از نظر روش گردآوری دادهها، میدانی است. جامعه آماری این پژوهش، سازمانهای حوزوی عمومی کشور هستند که از بین آنها 6 سازمان مطالعه شدند. در این پژوهش، برای ساخت نظریه از استراتژی نظریه دادهبنیاد استفاده شد. با تحلیل مضمون 30 مصاحبه با مدیران سازمانهای حوزوی، 292 کد اولیه، 231 کد ثانویه، 89 مفهوم، 26 طبقه فرعی و 6 طبقه اصلی به دست آمد. درنهایت، «تصمیمگیری استراتژیک» به عنوان پدیده محوری شناسایی و به مرکز ثقل مدل پارادایمی تبدیل شد. در مدل پارادایمی احصا شده، «پیشایندها و محرکهای سازمانی» به عنوان شرایط علّی، «فرهنگ سازمانی حوزوی» به عنوان کنشها و تعاملات (راهبردها)، «عوامل درونسازمانی» به ان شرایط مداخلهگر و «عوامل برونسازمانی» به عنوان شرایط زمینهای پیامدهای استراتژیک را موجب میشوند؛ پیامدهای استراتژیک شامل مقولههای مدیریت جهادی، مدیریت تمرکزگرا، لزوم توجه به پیادهسازی استراتژی و لزوم توجه به کنترل استراتژیک است که توجه به آنها، مدیریت عالی سازمان را ملزم میکند در برخی شرایط، الگو و نوع رفتارهای معطوف به تصمیمگیری استراتژیک را تغییر دهد.
The aim of this research is to discover and understand the behavioral model of strategic decision-making in Howza’ organizations. This study is developmental in terms of its purpose and is considered field study in terms of data collection method. The statistical population of this research is the Howza’ organizations of Iran, out of which 6 organizations were studied. In this study, the strategy of database theory was used to build the theory. After analyzing 30 interviews with managers of Howza organizations’ experts, 292 primary codes, 231 secondary codes, 89 concepts, 26 subcategories and 6 main categories were obtained. Finally, “strategic decision-making” was identified as a central phenomenon and became the axis of the paradigmatic model. In the assessed paradigm model, “organizational antecedents and drivers” as causal conditions, “Howza’ organizational culture” as actions and interactions (strategies), “intra-organizational factors” as intervening conditions, and “extra-organizational factors” as context conditions which cause strategic consequences. The strategic consequences include the categories of jihadi management, centralized management, the need to pay attention to strategy implementation and the need to pay attention to strategic control, which requires changing the pattern and type of behavior aimed at strategic decision-making in some circumstances by top managers of the organization.