چکیده:
هدف از این تحقیق، شناسایی تواناییهای توسعه گردشگری در شهرستان ورزقان در استان آذربایجان شرقی است. روش تحقیق از نوع کاربردی بوده و به شیوه توصیفی- تحلیلی میباشد، در این پژوهش، به دلیل تعدد شاخصهای توسعه گردشگری شهرستان ورزقان به عنوان متغیر مستقل، از سوی دیگر به خاطر عدم امکان توضیح مفصل یکایک آنها، به بررسی ویژگیها، تعداد، تنوع و موقعیت فضایی- مکانی جاذبههای گردشگری شهرستان ورزقان و بررسی کلی متغیرهایی همچون امکانات ارتباطی، توانمندیهای اجتماعی و طبیعی و مدیریت شهرستان به عنوان متغیرهای وابسته پرداخته شده است. نتایج نشان میدهد گردشگران شهرستان ورزقان از لحاظ وضعیت جنسی بیشتر مرد، از لحاظ گروه سنی در دامنه سنی 33-28، وضعیت شغلی کارمند، وضعیت محل سکونت درون استانی که 90 درصد از پاسخگویان را شامل بوده است، ازنظر محل اقامت، شهری، وسیله مورد استفادهشان وسیله نقلیه شخصی، از لحاظ میزان بازدید از مکانهای گردشگری بیشتر از چهارمین بارشان بودهاند که به شهرستان ورزقان سفر میکردهاند و از نظر تحصیلات دارای مدرک لیسانس بودهاند. همچنین گردشگران شهرستان ورزقان (161 نفر از جامعه آماری مورد مطالعه)، رضایت خود از شاخصهای امکانات ارتباطی را به طور «متوسط» اعلام کردهاند، رضایت آنان (122 نفر از جامعه آماری) از شاخصهای توانمندیهای اجتماعی و طبیعی «زیاد» بوده، همچنین رضایتشان (213 نفر از جامعه آماری) از شاخصهای مدیریت شهرستان ورزقان در حد «متوسط» بوده است.
The purpose of this study was to identify the strengths of tourism development in the province is the city Varzeqan. The method is applied and analytical methods. Method in the field of calling and data analysis using tools such as questionnaires and interviews have been collected¡ And questionnaires randomly divided among tourists. To collect the literature of library and documents required to collect field data from the Statistical Society of questionnaire consisting of 27 questions was used. The questionnaire included both open and closed questions¡ which provided most of its volume is derived closed questions Likert type. To measure reliability¡ Cronbach''s alpha was used to test. In this study¡ the number of independent variables as indicators of tourism development Varzeqan city¡ due to the lack of a detailed description of each of them¡ the attributes¡ the number¡ diversity and spatial position where Varzeqan city tourist attractions and reviews overall variables such as communication facilities¡ capabilities social¡ natural and city management is discussed as dependent variables. The results show that in terms of the tourist city Varzeqan more male sex¡ age group in terms of age range 33-28¡ the staff¡ the location within the county¡ 90% of respondents have been included¡ In terms of accommodation¡ city¡ through the use of their personal vehicle¡ in terms of the most visited tourist places were the fourth bore Travel to the city Varzeqan ''ve been a bachelor''s degree from the tourist city Varzeqan (161 of the study population) ¡ expressed satisfaction with the communication parameters to be «medium» have declared¡ Their consent (122 Statistical Society) capabilities of indicators of social and natural »high« as well as consent (213 of the target population) Varzeqan city management indicators are» average« is.
خلاصه ماشینی:
جدول شماره ١: نمونه اي از پژوهش هاي انجام يافته در خصوص توسعه گردشگري در استان آذربايجان شرقي رديف محقق عنوان نتيجه زنده دل حسن و مجموعه راهنماي جامع ارائه مباحث کوتاهي درباره مشکلات توسعه 1 دستياران (١٣٧٣) جهانگردي(استان آذربايجان شرقي) گردشگري و ارائه راهکار براي آن زنده دل حسن و مطالعات و برنامه ريزي صنعت ارائه مباحث کوتاهي درباره مشکلات توسعه 2 دستياران (١٣٧٦) گردشگري در آذربايجان شرقي گردشگري و ارائه راهکار براي آن معرفي جاذبه هاي گردشگري استان و ارائه اسماعيلي صالح آذربايجان شرقي و شيوه هاي جذب 3 ايده هاي خوبي در جهت توسعه گردشگري (1378) گردشگر در استان توجه به نقش اقليم و شرايط آب و هوايي سازمان هواشناسي 4 طرح توسعه گردشگري استان ها در صنعت گردشگري و وضعيت گردشگري کشور (١٣٧٩) در استان و جاذبه هاي آن اداره امور سياحتي جاذبه هاي سياحتي، زيارتي و ٥ استان آذربايجان معرفي جاذبه ها تاريخي استان آذربايجان شرقي شرقي (١٣٨٠) دخيلي کهنموئي بررسي راهکارهاي توسعه گردشگري بررسي مسائل و ارائه راهکارهايي در 6 جواد (١٣٨٢) در استان آذربايجان شرقي خصوص صنعت گردشگري در استان ٧ وليزاده ، حميد چالش هاي فراروي صنعت گردشگري شناسايي توان هاي بالقوه گردشگري تبريز و (١٣٨٥) در ايران با تأکيد برکلان شهر تبريز محدوديت هاي آن منبع : نگارندگان مباني نظري گردشگري واژه اي فرانسوي است که به معناي پيمودن ، سيرکردن و گردش نمودن به کاررفته است (محلاتي، ١٢:١٣٨٠).