چکیده:
هدف پژوهش حاضر ارتباط خودشیفتگی مدیران با ارزش شرکت با نقش تعدیلکنندگی عملکرد مسئولیت اجتماعی شرکت است. پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نوع همبستگی است. در این راستا ۱۳۲ شرکت بهعنوان شرکتهای عضو نمونه انتخاب گردید که در طی سالهای ۱۳۹۹-1389 در بورس اوراق بهادار تهران فعالیت داشتهاند. برای بررسی خودشیفتگی مدیران از شاخص پاداش نقدی مدیران، برای اندازهگیری مسئولیت اجتماعی شرکت از چکلیست افشای مسئولیت اجتماعی شرکت در ایران و برای تعیین ارزش شرکت از کیوتوبین استفاده شده است. دادههای پژوهش از صورتهای مالی واقعی شرکتها از طریق سایت کدال جمعآوری و با استفاده از نرمافزار اکسل گردآوری شد. روش آزمون فرضیهها رگرسیون چندمتغیره با استفاده از نرمافزار ایویوز ۱۲ میباشد. یافتهها نشان داد که خودشیفتگی مدیران با ارزش شرکت ارتباط معناداری ندارد. عملکرد مسئولیت اجتماعی شرکت نقش تعدیلکنندهای بر ارتباط خودشیفتگی مدیران با ارزش شرکت ندارد. نتایج این پژوهش بر توسعه ادبیات مربوط خودشیفتگی مدیران و ارزش شرکت میافزاید.
The aim of the current research is to relate managers' narcissism with company value and the moderating role of corporate social responsibility performance. In terms of purpose, the research is applied and correlational. In this regard, 132 companies were selected as sample member companies that were active in the Tehran Stock Exchange during 2019-2020. In order to check managers' narcissism, managers' cash bonus index was used, to measure the company's social responsibility, the corporate social responsibility disclosure checklist in Iran was used, and to determine the company's value, Kytobin was used. The research data was collected from the real financial statements of the companies through the Kodal website and compiled using Excel software. The method of testing the hypotheses is multivariate regression using Eviuse 12 software. The findings showed that managers' narcissism has no significant relationship with company value. Corporate social responsibility performance does not have a moderating role on the relationship between managers' narcissism and company value. The results of this research add to the development of the literature related to managers' narcissism and company value.
خلاصه ماشینی:
يوک و لي ١(٢٠٢٠١) در پژوهش خود مسئوليت اجتماعي شرکت را به عنوان متغير ميانجي بين خودشيفتگي مديران و ارزش شرکت مورد بررسي قرار دادند.
بنابراين با توجه به مطالب بيان شده سؤال اصلي پژوهش حاضر اين است که چگونه خودشيفتگي مديران با نقش تعديل کنندگي مسئوليت اجتماعي شرکت بر ارزش شرکت تأثير دارد.
صراف و همکاران (١٤٠١) به بررسي تاثير افق مالکيت نهادي بر مسئوليت اجتماعي و ارزش سهام شرکت هاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار پرداختند.
Yook & Lee 9 با توجه به آن چه در بالا گفته شد، شناخت از خودشيفتگي مديران ميتواند به خوانندگان اين مقاله کمک کند تا درک بهتري از روابط ميان خودشيفتگي مديران و ارزش شرکت داشته باشند، از اين رو پرسش اصلي اين است که چه رابطه اي بين خودشيفتگي مديران و ارزش شرکت با نقش تعديل کنندگي مسئوليت اجتماعي شرکت ها وجود دارد؟ هدف اين پژوهش در درجه اول بسط مباني نظري مطالعات اخلاقي در رشته حسابداري است .
نتيجه گيري و پيشنهادات اين مطالعه نقش مسئوليت اجتماعي شرکت را به عنوان يک متغير تعديل کننده بين تمايلات خودشيفتگي مديران بر ارزش شرکت بررسي کرد.
پژوهش مران جوري و عليخاني (١٣٩٩) بيانگر اين مطلب است که خودشيفتگي مديران بر افشاي مسئوليت اجتماعي اثر مثبت دارد.
بررسي نقش تعديل کنندگي خودشيفتگي مديران در تبيين رابطه بين مسئوليت اجتماعي و عملکرد شرکت هاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران .
The relationship between corporate social responsibility and shareholder value: An empirical test of the risk management hypothesis.
Corporate social responsibility or CEO narcissism?