چکیده:
یکی از روشهای اعتبارسنجی حجیت صدوری روایات، بررسی تضعیفات واردشده به آن، با معیار ارتکاز و سیره عقلا است. بررسی تطبیقی تضعیفات مطرحشده در روایات فریقین، راه را برای شناخت بهتر مبانی حدیثی، فقهی و اصولی مذاهب اسلامی هموار نموده و نقاط قوت و ضعف مبانی اجتهادی را به وضوح نشان میدهد. در این نوشتار، با روش توصیفی و تحلیلی، به مهمترین علل و اسباب داخلی تضعیف مطرحشده، شامل اسباب تضعیف سندی و متنی نسبت به روایات شیعه و اهل سنت، اشاره میکنیم. توجه به معیارهای دوگانه در اعتبارسنجی، بیاعتباری تضعیفات و توثیقات رجالی، جریان ممنوعیت نقل و کتاب حدیث و عدم تفکیک میان عدالت رجالی(صدق راوی) و عدالت فقهی در نزد اهل سنت، نشان از قوت مبانی اصولی و اجتهادی امامیه نسبت به سایر مذاهب دیگر در این موضوع دارد. همچنین بر خلاف مبانی امامیه، قاعده عدالت صحابه، راه را برای هر نوع بررسی عقلایی صدوری روایات اهل سنت بسته است. تعصبات فکری و مذهبی به شدت در قضاوتهای رجالی آنها تاثیرگذار بوده و با آنکه در نظر برخی از علمای رجال، مطلق تدلیس، یکی از اسباب مهم جرح و بیاعتباری صدوری روایت است، غالب اسناد روایات موجود در کتب روایی اهل سنت برخلاف روایات شیعه، خالی از راوی مدلس نیست. کثرت وسائط، ارسال و اضطراب در سند و متن روایت از اسباب مشترک تضعیف صدوری میان امامیه و دیگر مذاهب اسلامی است.
One of the methods of validating the issuance authenticity (Hojjiyate Soduri) of hadiths is to examine the debilitations (Taz'ifaat) introduced into it, with the criterion of concentration (Irtikaz) and the method of the wise men (sireh 'oqala). The comparative study of the debilitations mentioned in the traditions of the two schools (Fariqayn) paves the way for a better understanding of the hadith, jurisprudence and principles of Islamic schools and clearly shows the strengths and weaknesses of the foundations of ijtihad (Mabani Ijtihadi). In this article, with a descriptive and analytical method, we point out the most important internal causes of debilitation, including the muniment (Sanadi) and textual causes of debilitating in Shia and Sunni traditions.Paying attention to the double standards in validation, the invalidity of the Rijali debilitations and confirmations (Towthiqat), the banning of writing hadith books, and the lack of distinction between Rijaali justice (the narrator's truthfulness) and jurisprudence justice ('idalate Feqhi) in the school of the Sunnis, show the strength of the principles and ijtihad of the shi'a over other Islamic schools on this matter. Also, contrary to the principles of shi'a, the rule of justice of the companions has closed the way for any kind of rational examination of the hadiths of Sunnis.155 Intellectual and religious biases (Ta'assobat) have strongly influenced their Rijaali judgments, and even though, in the opinion of some religious scholars, any kind of science of principles non-rule-based issues as well as the rules that are used to understand religious propositions by intermediations or are not used in the way of understanding religion.