چکیده:
عبدالرحمان جامی شاعر و نویسندۀ نامآور قرن نهم هجری است که درواقع خاتمالشعرای بزرگ پارسیگو و پس از عهد حافظ، بزرگترین شاعر شمردهشدهاست. جامی شاعری صوفیمسلکی است که اصطلاحات صوفیه را در شعر و نثر خود بهکاربرده و در بهارستان، نمونههای افکار عرفانی خوب و فراوان از او یافتمیشود. جامی این افکار را بیشتر در ضمن داستانهای کوتاه بیانکردهاست. جامی در سراسر بهارستان، هدف و غرض اصلی خود را بهعنوان یک معلم اخلاق و عرفان ازیادنمیبرد و به خوانندگان عرفان و اخلاق میآموزد و در خلال حکایات، عقاید عرفانی خود را بیانکرده و در موارد مختلف، غیرمستقیم به تعلیم پرداختهاست. جامی همچون بسیاری از عرفا هدف اصلی از طی مراحل تربیتی عرفانی یا سیر منازل سلوک را که از توبه آغاز و به فنا پایانمییابد، وصول به ذات حق دانسته که غایت هر عارفی است. نویسنده در این پژوهش به شیوۀ توصیفی- تحلیلی و روش کتابخانهای درصدد آن است تا به بررسی بافت بینامتنی تصوّف و عرفان جامی در بهارستان بپردازد و به این پرسش پاسخدهد که جامی در بهارستان چگونه از مضامین عرفانی برای بیان مقاصد تعلیمی و اخلاقی خود بهره بردهاست؟ با بررسی بهارستان در خصوص اندیشههای عرفانی جامی این نتیجه حاصلمیشود که جامی به عرفان ایرانی و نظریات شیوخ خراسان دلبستگی نشانداده و از مضامین گستردۀ عرفانی در ضمن حکایات برای ارشاد و راهنمایی و همچنین تعلیم دیگران استفادهکردهاست.
Abd al-Rahman Jami is a famous poet and writer of the ninth century AH, who is in fact the end of the great Persian poets and is considered the greatest poet after the era of Hafez. Jami is a professional Sufi poet who uses Sufi terms in his poetry and prose, and in Baharestan, many examples of good mystical thoughts can be found. Jami has expressed these thoughts mostly in short stories. Throughout Baharestan, Jami does not forget his main goal and purpose as a teacher of ethics and mysticism, and teaches readers of mysticism and ethics. Jami, like many mystics, considers the main goal of mysticism through the stages of mystical education or the journey of the houses of conduct, which begins with repentance and ends with annihilation, to be the essence of truth, which is the goal of every mystic. In this research, the author uses a descriptive-analytical method and a library method to study the intertextual context of Jami’s Sufism and mysticism in Baharestan and to answer the question of how Jami in Baharestan uses mystical themes to express his educational and moral goals. Studying Jami's mystical ideas in Baharestan concludes that Jami has shown interest in Iranian mysticism and the theories of Sheikhs in Khorasan and has used extensive mystical themes along with anecdotes for guidance and instruction as well as teaching others.