چکیده:
عقل و عشق یکی از اساسیترین موضوعات در دیوان شاه نعمتالله ولی است. از نظر او عشق ودیعهای الهی است که در وجود انسان نهادهشده و وسیلۀ رسیدن به کمال و سعادت است. اساس طریقت شاه نعمتالله کشف و شهود است، نه دلیل و برهان. اندیشۀ وحدت وجود در سراسر کلام وی، موجمیزند که به تأثیر از عرفان نظری ابنعربی است. عقل و خردی که شاه ولی با بهرهگیری از اشعار عطار، با آن درافتاده، عقل جزئی و معاش است که نه تنها قادر به درک حقیقت عشق نیست بلکه حجاب و مانعی در راه رسیدن به سرمنزل معرفت و عشق حقیقی است. در مقابل، او عقل کلی را نایب خدا دانسته و آن را مدح کرده و معتقد است که این عقل به عنوان اولین مخلوق، یاور عشق است و با روح و جان عشق و جنون عارفانه، عجینگشته و تقابل و تعارضی میان آن دو متصوّر نیست. این پژوهش به شیوۀ کتابخانهای و به روش توصیفی – تحلیلی صورتگرفتهاست
Wisdom and love are two basic topic in Shah Nimatullah Wali’s poems. From Wali’s point of view love is such a divine gift placed in human’s inside. It is a medium to arrive to integrity and luck. The basic idea in Shah Nimatullah Wali’s doctrine is intuition, not logic. Pantheism is reflected frequently in his speech that is under the influence of Ibn Al- Arabi’s thoughts. Shah Wali disagree with materialistic nous and thrift like Attar Neishabury. He belives that wisdom can’t comprehend with love, and it is an abstacle (hijab) to arrive to cognition and true love. On the contrary, he belives that the Universal Intelect ( Aghl-e Kolli) is vicar of God. He worships it and belives that the Universal Intelect as the first creature acts as a collaborator for love. As a result, he confirms that Wisdom is combined to love and mystical madness and there is no conflict between them. This article has been collected by library style and has been processed by analytical and descriptive methods.