چکیده:
ایران را ارزیابی کند که این ارزیابیها را با تجزیهوتحلیل انجام میدهد که نقدینگی و پوشش اجتماعی تا آن حد بر روی
بانکداری بهعنوان یک استراتژی مشارکت مالی تاثیر میگذارند. این تحقیق یک تحقیق میدانی و پیمایشی مقطعی را
برگزیده است. در این تحقیق ۳۸ مدیر اجرایی و ناظر در صنعت بانکداری بانک های پذیرفته در بورس اوراق بهادار کشور
را مورد بررسی و هدف قرارداد که مدل خدمات واسطهگریهای مالی را پذیرفته و اختیار کردهاند. تعداد نمونه آماری
پذیرفتهشده ۳۸ مدیر و ناظر را برای این تحقیق در نظر گرفتهاند. این تحقیق برای جمعآوری دادهها از یک پرسشنامه
محقق ساخته استفاده کرده است و همچنین دادهها با استفاده از آمار توصیفی و آمار استنباطی و با استفاده از
نرمافزارهای 5۳55 برای تجزیهوتحلیل مورداستفاده قرارداد. در این تحقیق شناسایی و بررسی شد که پوشش جغرافیایی
(۳-0.037) و نقدینگی (۳<0.028) در یک سطح اطمینان ۹۵ به لحاظ آماری معنادار میباشند. یافتههای این
تحقیق نشان میدهد که پوشش جغرافیایی مهمترین مزیت است و بنابراین معنادارترین عامل محرک مشارکت مالی است.
این تحقیق توصیه و پیشنهاد می کند که بانکها باید در صدد آن باشند تا سرویسها و خدمات بیشتری را از طریق
بانکداری واسطهگری مالی فراهم آوردند تا مشارکت مالی را بهخصوص در نواحی و بخشهای روستایی بالا ببرند و
افزایش دهند. سپردههای نقدی بیشتر و برداشتهای نقدی بیشتر نیز باید مجاز باشد زیرا واسطهها مشکلی با نقدینگی
ندارند.
خلاصه ماشینی:
تجزيه و تحليل اثربخشي و کارآيي واسطه گري مالي به عنوان يک استراتژي مشارکت مالي در صنعت بانکداري تاريخ دريافت : ١٤٠١/١٢/٢٣ مهدي نبي پورافروزي ١، مصطفي يزدانجو٢ تاريخ پذيرش : ١٤٠٢/٠١/٢٠ کد مقاله : ٢٥٧١٥ چکـيده هدف اين تحقيق آن هست تا نقش سرويس ها و خدمات واسطه گري هاي مالي را در تحريک و ترويج مشارکت مالي در ايران را ارزيابي کند که اين ارزيابي ها را با تجزيه وتحليل انجام مي دهد که نقدينگي و پوشش اجتماعي تا آن حد بر روي بانکداري به عنوان يک استراتژي مشارکت مالي تأثير مي گذارند.
خدمات واسطه گري مالي به مشتريان بانک اين قدرت را ميدهد تا به دستگاه اجرايي پول نگه دار اساسي دسترسي داشته باشند، به عنوان مثال به فروشگاه ها، برداشت از حساب ، توزيع و بازپرداخت پيش قسط ها، قسط بندي صورت حساب ها، تبادل سرمايه ، تنظيم استعلام ، تاريخ آغاز و صدور ابلاغيه هاي بانکي در مقياس کوچک ، جمع آوري آرشيوها (بايگانيها) در ارتباط با افتتاح حساب ، کاربرد پيش قسط ، اعتبار و چک و بررسي تقاضاي کارت ، سازمان دهي مديريت هاي پول پس انداز تلفن موبايل که در ميان ساير موارد قابل ذکر است (حبيبي و همکاران ، ١٣٩٥).
9. Alliance for Financial Inclusion (2012), Agent banking in Latin America, The AFI Discussion Paper series.
(2003), ‘Principal/agency theory when some agents are trustworthy’, Accounting and Finance Working Paper, Manchester: Manchester Business School, Manchester University.
(2010), Managing the Risks of Mobile Money: The Banking Agent Reform in Kenya A Scenario-Based Policy Analysis.
(2011), Agency banking to drive financial inclusion in Kenya, Nairobi 62.