در مقدمه ی این مقاله متعاقب رویداد تعطیلی مدرسه ی نوافلاطونی اتنی توسط قیصر بیزانس ژوستینیان در سال 529 م .، شرح حال خسرو اول پادشاه ایران و پریسکیان اهل لیدیا فیلسوف یونانی ارايه میشود. تعطیلی این مدرسه ی نوافلاطونی انگیزه ی سفر هفت فیلسوف نوافلاطونی به ایران بود. ان ها مورد استقبال خسرو اول قرار گرفتند. پس از نگاهی اجمالی به اموزه ی نوافلاطونی درباره ی نفس انسان برمبنای پرسش هایی که خسرو اول از پریسکیان پرسیده است ، پرسش درباره ی نفس انسانی و پاسخ های ان به طور جزیی مورد بررسی قرار میگیرد. «پاسخ های پریسکیان به خسروشاه پارسی» در ترجمه ای لاتین ، ان هم به نحو نارسا برجای مانده است . به رغم دسترس ناپذیری، مبانی پاسخ های پریسکیان به خوبی شرح میگردد: نفس جوهری است فاقد کالبد و از جسم متمایز گردیده است . در پایان ، ربط میان نفس و جسم و جاودانگی ان تبیین شده است .
این ترجمه ی لاتینی پرسش ها به منزلهی پاره نوشته ای از یک مواجهه ی فرهنگی میان ایران و یونان برمبنای فلسفه نوافلاطونی میتواند از منظر میان فرهنگی مورد ملاحظه قرار گیرد.
In the introduction to this essay, the biographical data of the Persian King Khosroes I and the Greek philosopher Priscian of Lydia are presented, followed by the report of the closure of the Athenian Neoplatonic school by the Byzantine Emperor Justinian in 529. This closure was the occasion for seven Neoplatonic philosophers to emigrate to Persia, where they were welcomed by Khosroes I. After a brief overview of the Neoplatonic doctrine of the soul, of the questions the king addressed to Priskianos, the question about the human soul and his answers are examined in detail. “Priscian’s answers to King Khosroes of Persia (Solutiones)” have survived only in an inadequate Latin translation. Despite this inadequacy, the basic ideas of Priscian’s answers can be thoroughly demonstrated: the soul is a substance, the soul is incorporeal and separate from the body. Finally, the connection between soul and body and the immortality of the soul are presented. From the intellectuel point of view, the Latin translation of the questions can be considered as the fragment of a significant cultural encounter between Persia and Greece based on Neoplatonic philosophy.