چکیده:
سابقه و هدف: هدف اصلی این پژوهش بررسی خاستگاه فلسفه اسلامی بود. فیلسوفان اسلامی خاستگاه حقیقی حکمت را
ادیان الهی و به طور خاص، اسلام دانسته و تصریح میکنند که آموزه های قرآنی روایی سرچشمه بسیاری از ابداعات
فلسفی در دوره اسلامی بوده است.
مواد و روشها:. مطالعه حاضر از نوع توصیفی تحلیلی است و پس از بررسی مفاهیم با ارائه نتایج به پیشنهادات کاربردی
پرداخته شده است. روش تحقیق حاضر توصیفی و روش گردآوری اطلاعات آن، کتابخانه ای است. بدین صورت که از
منابع کتابخانه ای نظیر: کتاب، مقاله، منابع خارجی و... و آموخته های محقق استفاده شده است.
یافتهها: از نظر این پژوهش فلسفه، چیزی جز تفکر عقلی و آزاداندیشی نیست. هر متفکری از هر سرزمینی و در هر
دوره ای که به تفکر عقلی روی آورد و برای آن ارزش و اعتبار قائل شود، تفکر او را در زمره حکمت یا فلسفه قرار
میدهیم.
نتیجه گیری: از مباحث ایراد شده نتیجه گرفته می شود که این تلقی که تنها یونان و به تعبیر درست تر، اهل آتن از عقل
و فلسفه برخوردار و سایر انسانها بی بهره از تفکر عقلی یا حکمت بودند، تلقی ساده اندیشانه و غیرآگاهانه یی بوده و نشان
از غفلت از حقیقت حکمت دارد.
خلاصه ماشینی:
فيلسوفان اسلامي خاستگاه حقيقي حکمت را اديان الهي و به طور خاص ، اسلام دانسته و تصريح ميکنند که آموزه هاي قرآني روايي سرچشمه بسياري از ابداعات فلسفي در دوره اسلامي بوده است .
فلسفه اسلامي ، فلسفه ، حکمت ، اديان الهي 66 مقدمه فلسفه اسلامي، علمي است که با روش عقلي و برهاني، درباره مسائل کلي هستي مانند وجود و ماهيت و عليت و همچنين درباره معرفت ، نفس ، خدا و دين بحث ميکند.
مباني نظري تفاوت فلسفه و حکمت گاهي تفاوت اين شکل از استدلال عقلي از روش هاي پژوهشي سنتي اسلامي با کاربرد واژه فلسفه ، مورد تاکيد قرار ميگرفت ؛ واژه عربي جديدي که براي نشان دادن فيلسوفياي يوناني (philosophia) وضع شده است .
آيا اين ارزيابي منطقي و صحيحي از ابن رشد و فلسفه اسلامي است ؟ آيا ابن رشد همچون فارابي و ابن سينا دغدغه سازگاري حکمت و شريعت را نداشت ؟ در اين صورت نوشتن کتابهايي همچون فصل المقال ، مناهج الادلۀ، بدايۀ المجتهد و تهافت از جانب وي را چگونه بايد تفسير کرد؟ اينکه مورخي مانند الجابري ادعا کند که سنخ فکر فلسفي در حوزه شرق اسلامي به طور اساسي متفاوت با جريان فلسفي در غرب جهان اسلام است ، قابل تأمل و نقد و طعن است [١٣].
حقيقت حکمت فيلسوفان اسلامي خاستگاه حقيقي حکمت را اديان الهي و به طور خاص ، اسلام دانسته و تصريح ميکنند که آموزه هاي قرآني روايي سرچشمه بسياري از ابداعات فلسفي در دوره اسلامي بوده است .