چکیده:
سابقه و هدف: هدف اصلی این پژوهش بررسی روابط انسانی در مدیریت آموزشی بود. با رشد و پیشرفت جامعه انسانی،
سازمان هایی به وجود آمده است که افراد هر سازمان برای دست یافتن به هدف های آن فعالیت می کنند و تامین
هدف های یک سازمان بدون طرح و تنظیم برنامه های دقیق، ایجاد تشکیلات منظم و هماهنگ و رهبری و کنترل
فعالیت های دسته جمعی افراد میسر نیست.
مواد و روشها: مطالعه حاضر از نوع توصیفی تحلیلی است و روش گردآوری اطلاعات، کتابخانه ای می باشد. بدین
صورت که از منابع کتابخانه ای نظیرکتاب، مقاله، منابع خارجی و... و آموخته های محقق استفاده شده است و پس از
بررسی مفاهیم با ارائه نتایج به پیشنهادات کاربردی پرداخته شده است.
یافتهها: از نظر این پژوهش علاوه بر آن که روابط انسانی عامل مهم موفقیت مدیران در همه مدیریتها مانند مدیریت
بازرگانی، صنعتی، دولتی و نظامی و غیره است، اما در مدیریت آموزشگاهی جایگاه دیگری دارد و با سایر مدیریتها
قابل مقایسه نیست. دانش آموزان نه تنها تجربه های کافی برای شناخت و تشخیص مصالح بلند مدت خود را ندارند، از
نظر ساده اندیشی و صاف و زلال بودن قلب و اندیشه خود، تحت تاثیر رفتار و روابط افراد اهم از رفتار باطنی و خالصانه
و رفتار ظاهری قرار می گیرند..
نتیجه گیری: نتایج مطالعه نشان می دهد نقش مدیر یا رهبر سازمان حمایت، تقویت، یاری، کمک و در نتیجه همکاری با
کارکنان، نه دستور دادن و هدایت کردن می باشد. مقام مدیریت و رهبری سازمان، به منظور در اختیار قرار دادن
امکانات رشد و توسعه از طریق قبول مسئولیت و بروز ابتکار و خلاقیت به کار برده می شود.
خلاصه ماشینی:
اهداف آموزش و پرورش سه نقش مهم در مديريت آموزشي ايفا ميکنند: اولا به فراگرد آموزش و پرورش جهت ميدهند، ثانيا انگيزه ي حرکت و فعاليت را به وجود ميآورند و ثالثا ملاکهاي کنترل و ارزشيابي فعاليت هاي آموزشي را ايجاد مينمايند[٢٦] مديريت آموزشي، بايد قبل از هر چيز اهداف آموزش و پرورش را به خوبي شناخته و آنها را مورد بررسي قرار دهد و به کار بندد که برخي از آنها عبارتند از: • کمک به افراد سازمان آموزشي براي رسيدن به اهداف آموزش و پرورش • راهنمايي اعضاي سازمان براي تشخيص و درک بهتر هدف ها • راهنمايي، همکاري، کمک ، تقويت و حمايت از اعضاي سازمان آموزشي • مشارکت افراد در تصميم گيري و تبادل نظر آنها و ايجاد مسئوليت هاي مشترک در سازمان آموزشي • ايجاد روابط انساني مطلوب و احترام متقابل بين مدير و اعضاي سازمان آموزشي • شناخت نيازها و حل مشکلات دانش آموزان به منظور دستيابي به اهداف آموزشي • توجه به تفاوت هاي فردي و کمک به کشف و بروز استعدادهاي دانش آموزان • کمک و ياري به بهبود و اصلاح فرآيند آموزش و پرورش [٢٧] • فراهم نمودن امکانات و زمينه مساعد براي بروز خلاقيت و ابتکار، به منظور رشد و بلوغ فکري اعضاي سازمان تعريف سازمان سازمان عبارت است از گروهي متشکل از دو يا چند تن که در محيطي با ساختار منظم و از پيش تعيين شده براي نيل به اهداف گروهي با يکديگر همکاري مي کنند.