چکیده:
هدف این پژوهش بررسی موّلفههای آموزش الکترونیک در نظام آموزش و پرورش است. تحقیق حاضر از نوع
توصیفی -اسنادی (کتابخانهای) با روش فیش برداری میباشد. با توجه به گسترده بودن موضوع» سیر تحول, اهداف.
شیوههاء رسانهها و ابتکارات نظام ارزشیابی» دادههای پژوهش با مطالعه کتب مربوط به موضوع» پایان نامههای فارغ -
التحصیلات تحصیلات تکمیلی و دیگر تحقیقات انجام شده» مقالات مندرج در مجلات موجودء سایتهای مختلف
اینترنتی» منابع و ماخن موجود در دانشگاهها همچنین تعامل با متخصصین آموزشی جمع آوری و سپس با استفاده از
روش جرج زد. اف بردی تحلیل گردید. مدل بردی برای پژوهش تطبیقی دارای ۴ مرحله ی توصیف,تفسیر» همجواری
و مقایسه است. نتایج به دست آمده نشان داد که مسئولین برخی کشورها در دورههای مختلف با در نظر گرفتن شرایط و
مقتضیات زمان اقدام به طراحی و برنامهریزیهای خاصی کردند و با پیگیری این برنامهها و ایجاد مولفههای لازم برای
آموزش الکترونیک از مزایای آموزش الکترونیک استفاده کردند. همچنین مشاهده شد که به لحاظ سیر تحول و تاریخ
تحول آموزش الکترونیک کشورهای موفق پیشرفته اقدام به تاسیس موّسسات آموزشی از راه دور و آموزش الکترونیکی
کرده و به موّلفههای استفاده از آموزش الکترونیکی پی برده و از شیوههای متنوعی در ارایه آموزش الکترونیک بهره
بردهاند. با توجه به مهیا بودن زیرساختها و ارائهی شیوههای مناسب در راستای رسیدن به اهداف موردنظر با بررسی
طرحها و ابتکاراتی و تدوین» طراحی و اجرای آن از موّلفههای آموزشهای الکترونیکی استفاده کردهاند. در این راستا
همکاری و تعامل بخش خصوصی, شرکتها و موسسات غیر دولتی موجب گسترش آموزش الکترونیکی شدهاند.
خلاصه ماشینی:
تعامل با سـخنراني هـا و سـمينارهايي کـه در کشـورهاي ديگـر از طريـق اينترنت و فناوري تعاملي برگزار مي شود، جايي که انقلاب رياضيات پيشرفت سريعي داشته است و لازم است ياد بگيريم کـه از 1 - Sprenger & Schwaninger 2 - Ronzhina 3 - Choudhury & Pattnaik 4 - Holmes 5 - Saripudin 6 - Wagiran 7 - Osman 8 - Lapitan 9 - Coskun 1 - Nurtanto 0 1 - Pereira 1 46 مزاياي آن بهره مند شويم اين تکنيک مدرن وارد تمام عرصه هاي زندگي روزمره شده و در واقع به يکـي از آنهـا تبـديل شـده است (کريم عابد،٢٠١٩١٢).
جدول ٢-٢ معيارهاي انتخاب سيستم هاي مديريت آموزشي (به نصوسر صفحه رجوع شود ) معيارها سرپرستي اداري: آيا اين نرم افزار توانايي شناسايي، امتيازدهي خودکار، مديريت مستندسـازي، کـاربردي کـردن اشـکال ، مـواد درسي، پروژه ها و اداره امور تکاليف آموزشي را دارد؟ سرپرستي تأليف : آيا اين نرم افزار، ابزار مديريت (تأليف ) است ؟ چقدر قابليت دارد؟ ترکيبي: آيا نرم افزار LMS همه آموزش هاي غيررسمي، خودآموزي، آموزش از ترکيبي طريق استاد و پشتيباني اجرايي آنهـا را تأمين ميکند؟ سازگاري: آيا فناوري محصول آن قدر پايدار هست که دوره هاي آموزشي خريداري شده از ساير سيستم ها را اجرا کند؟ محتوا: آيا دوره هاي درسي از نظر آموزشي شناخته شده هستند؟ هزينه درس افزار: آيا ميزان هزينه ها در مقايسه با نتايج کسب شده مناسب است ؟ اثربخشي: آيا فروشنده ميتواند اثربخشي و کارايي سيستم را تضمين کند؟ توسعه : آيا سيستم قابليت توسعه و ارتقاي متناسب با رشد فناوري را دارد؟ ميزباني: آيا سيستم ميتواند بر روي سرور خود يا فروشنده ، خدمات کاربري ارائه کند؟ خدمات مجتمع : آيا اين نرم افزار شامل دوره هاي درسي، خدمات مديريت دوره هاي درسي، ابزار توسعه ، پشتيباني فني، آمـوزش اساتيد، يکپارچگي مطالب ، صدور گواهينامه و تجارت الکترونيکي است ؟ پايداري: آيا سيستم به طور خودکار برقرار مانده و ارتقا مييابد؟ استانداردشدن : آيا مواد درسي با يکي از استانداردهاي ار ائه شده تطابق دارد؟ مشخصات انحصاري: اين سيستم در مقايسه با ديگر سيستم ها چه ويژگي منحصربه فردي دارد؟ فناوري: سيستم از کدام فناوري پشتيباني ميکند؟ (ويديو، صدا، گپ ، بحث هاي پيوسته ، خودآموزي و غيره ) علاوه بر مواردي که در جدول صفحه پيش ذکر شد، براي اطمينان از صحت و دقت در انتخـاب سيسـتم LMS مناسـب ، لازم است که مقايسه اي بين قيمت هاي پيشنهادي محصولات مختلف انجام گيرد.