چکیده:
این پژوهش به بررسی مولفههای زنستیز در رمان شبهای بیستاره نوشتهی مرضیهی نفری از دیدگاه تحلیل انتقادی نورمن فرکلاف میپردازد. در این رویکرد، مناسبات بین گفتمانها و نهادهای قدرت، با بررسی ساختارهای زبان درکنار بافت تولید متن در سه سطح تحلیل میشود: ۱. بررسی ساختهای زبانی چون واژگان، ضمایر، قیود، نحوکلام، و... (سطح توصیف)۲ . بررسی بافت تولید متن (سطح تفسیر)۳. تحلیل مناسبات بین قدرت و ایدئولوژی (سطح تبیین). نتایج نشان میدهد تقلیل زنان نهتنها در روساخت زبان بلکه در لایههای زیرین ساختارهای زبان هم نهادینه شده است. بررسی بافت متن نشان میدهد گفتمان ضد زن در دههی شصت بهدلیل ایدئولوژهای ارزشی مدار (انقلاب و جنگ) شدت بیشتری داشته است. در سطح تبیین، نویسنده سعی دارد تا نشان دهد چگونه ساختار قدرت، گفتمان ضد زن را در جامعه رواج و آن را طبیعی جلوه میدهد، آنچنانکه به باور درونی زنان تبدیل میشود. ازآنجاییکه در ساختار حقوقی و کیفری جامعه، قانونی برای خشونت خانگی علیه زنان وجود ندارد، نهادهای قدرت گفتمان ضد زن را حمایت میکنند تا مانع توزیع قدرت در میان زنان گردند. این تحقیق به روش توصیفیتحلیلی و با تکیه بر تحلیل نمونههای در متن انجام شده است.
This Article examines the elements of Anti woman in the novel Starless Nights - In the realm of child and adolescent literature - from the perspective of Norman Fairclough critical analysis. In this approach, the relationships between discourses and institutions of power are analyzed by examining the linguistic structures alongside the context of text production. The text is analyzed at three levels: 1- Study of linguistic constructions such as words, pronouns and adverbs, grammar, etc. (Description) 2- Study of the context of text production (Interpretation) 3- Analysis of the relations between power and ideology (Explanation). The result of the analysis at the mentioned levels shows: 1- In the hidden layers of language structures, women's humiliation is seen. The texture of the text shows that anti-woman discourse in the sixties was more intense due to value-oriented ideologies (revolution and war). At the level of Interpretation, the author tries to show how the power structure institutionalizes anti-woman discourse in society and makes it natural in a way that becomes part of the beliefs of women themselves. This research has been done by descriptive-analytical method and relying on text samples. Given that in the legal structure of society, there is no criminal law for domestic violence against women, as a result, anti-woman discourse is supported by the ruling power to prevent the distribution of power among women.