چکیده:
برنامه ریزی، مانند پلی، زمان حال را به آینده مربوط می کند. هر کس می تواند با برنامه ریزی و تعیین اهداف مورد نظر و پیش بینی راه های دستیابی به آنها، در جهتی صحیح حرکت نموده و به موفقیت لازم دست یابد. برنامه ریزی، یکی از ارکان اصلی سازمانها بوده و ادامه حیات سازمان و دستیابی به نتایج مورد نظر، بدون داشتن برنامه ای مشخص، غیر ممکن می نماید. فقدان برنامه ریزی در سازمان با عدم توفیق سازمان و شکست آن در ماموریت های محول شده ملازم است. برنامه ریزی دو رکن اصلی دارد که عبارت است از: تعیین اهداف و پیش بینی راه های دستیابی به آنها. دوم آن که، در برنامه ریزی بایستی دو نکته مهم همواره مورد نظر باشد: یکی داشتن دوره زمانی مشخص و دیگر داشتن بودجه و هزینه معین. بنابراین، می توان برنامه ریزی را در یک عبارت مختصر و جامع این گونه تعریف کرد: برنامه ریزی عبارت است از تعیین اهداف و پیش بینی راه های دستیابی به آنها در دوره زمانی مشخص و با هزینه معین. برنامه ریزی علاوه بر این که نقش هدایت کردن و راهنمایی را در سازمان به عهده دارد، به مدیران سازمانها این امکان را می دهد که از منابع و امکانات سازمان به صورت مناسب و بهینه استفاده نمایند. برنامه ریزی می تواند در تصمیم گیری درست، مدیران را یاری داده و با شناسایی به موقع فرصتها، و عوامل تهدید کننده سازمان، مدیران را در استفاده صحیح از فرصتها و مقابله به موقع در برابر تهدیدها کمک کند.
خلاصه ماشینی:
توجه به لزوم برنامه ريزي درسي و دقت در اجزاء تشکيل دهنده آن به به عنوان يک سيستم و مجموعه نشانگر حساسي از سازمان فکري و روند آموزشي اساتيد مي باشد و اصطلاح برنامه درسي به منظورهاي گوناگون به کار برده شده است از جمله به عنوان برنامه اي براي يک موضوع درسي خاص در يک پايه تحصيلي مشخص ، در طول يک دوره تحصيلي يا به عنوان برنامه موضوع هاي مختلف درسي در طول يک دوره تحصيلي، با اين وجود در بسياري از موارد برنامه درسي گسترش يافته است ، تا آنجا که برنامه تفضيلي کليه فعاليتهاي يادگيري يادگيرنده ، انواع وسايل آموزشي، پيشنهاداتي در مورد راهبردهاي ياددهي- يادگيري و شرايط اجراي برنامه را شامل شده است .
يکي از ضروري ترين اقدامات اين است که حوزه ستادي بايد از کارهاي روزمره و خسته کننده کاملابه دور باشد و همواره با طراحي، سياستگذاري و برنامه ريزي، آينده نظام و کشور را تضمين کند، متاسفانه کارهاي ستادي و صف مجزا و روشمند نيست و تداخل کاري در تدوين اولويت ها، راهبردها، طرح ها و برنامه ها وجود دارد، برنامه ريزي آموزش و پرورش با مشخص ساختن هدف ها و اولويت هاي آموزشي کشور و کشيدن نقشه و طرح هايي براي رسيدن به آن اهداف سروکار دارد.
(سعادت ، ١٣٨٦، ص ٤٨) ضرورت برنامه ريزي منابع انساني در آموزش و پرورش : براي شکوفايي اقتصادي و پرهيز از کمبود يا تورم نيرو، بايد نيازهاي آينده جامعه به نيروي انساني ماهر را تشخيص داد و نظام آموزشي را به گونه اي طراحي کرد که افراد بتوانند در جريان تحصيلات پس از کسب دانش و مهارتهاي لازم جذب مشاغل و حرف مورد نياز شوند..