چکیده:
تحقیق حاضر در سال تحصیلی ٩٨-٩٩ در پایه دوم دبستان حضرت فاطمه (س) واقع در ناحیه ١ آموزش و پرورش شهرری و با فراوانی ٢٦ نفر دانش آموز انجام شده است. مساله ی مورد نظر، بیعلاقه گی، بیتوجهی و غیرفعال بودن اغلب دانش - آموزان یادشده درانجام فعالیت های درس ریاضی و رضایت بخش نبودن نتایج آزمون های عملکردی آنان بوده و هدف از انجام این تحقیق، افزایش میزان علاقه مندی دانش آموزان پایه دوم دبستان یاد شده به درس ریاضی و انجام فعالیت های آن دردرس مورد نظر بوده است. بر این اساس، پژوهشگر با استفاده از روش های علمی به منظور کسب داده های لازم، از منابع گوناگون تحقیق مانند: همکاران و مدیر، سرگروه آموزشی درس ریاضی، دانش آموزان و والدین آنها، کتابها، مجلات، اینترنت، بررسی کارنامه ی تحصیلی و ارزیابی نتایج آزمون های برگزار شده، به تجزیه و تحلیل آنها جهت شناسایی عوامل موثر در ایجاد مساله و یافتن راه حل های پیشنهادی پرداخت. سپس به انتخاب چندین راهکار عملی از میان راه حل های پیشنهادی مبادرت ورزید. آن گاه پس از اعتبار بخشی توسط گروه پژوهش، به اجرای راه حل های انتخابی اقدام نمود که عبارت بودند از: ١. تنظیم جدولی به منظور ارزش یابی تشخیصی و تکوینی و تعیین روش تدریس ٢. تشکیل انجمن کودکان ریاضیدان ٣. تنظیم فرم ارزش یابی فعالیت های عملکردی دانش آموزان تنظیم شبکه ی تلوزیونی ویژه ی کودکان. لازم به ذکر است، پس ملکردی به دانش آموزان با توجه به تفاوت های فردی، نیازها و علایق آنان و تشویق های مناسب، تقویت حافظه دیداری و شنیداری، پرورش دقت و توجه فراگیران، در قالب بازی های هدفدار، در افزایش میزان علاقه مندی آنان به درس ریاضی و انجام فعالیت های عملکردی آن، بسیار موثر بوده است.
خلاصه ماشینی:
همان طور که پزشـک ابتدا بيمار را به خوبي معاينه نموده و بر اساس علم و تجربه اي که دارد، علـت بيمـاري را تشـخيص داده و از طريـق آزمايشـات پاراکلينيکي به اطمينان در تشخيص خود، دست يافته و پس از آن ، درمان صحيح را آغاز ميکند، من نيز تصميم گـرفتم ابتـدا علل بيعلاقه گي آنان را نسبت به درس رياضي ريشه يابي نموده و سـپس بـه حـل آن مبـادرت ورزم انگيزهـي مـن بـه عنـوان آموزگار پايه اول ابتدايي اين بود که با استعانت از خداوند متعال و استفاده از نقطه نظرات همکاران ، به بررسي موانع ايجاد شده پرداخته و هم چنين با بهره مندي از روش هاي گوناگون ، تجربيات و راه کارهاي ابتکاري، علاوه بـر ايجـاد و افـزايش علاقـه منـدي آنان به درس رياضي، مهارت هايي را در رابطه با اين درس مهم ايجاد کنم و همچنين روش هـا و طـرح هـاي مناسـبي را جهـت علاقه مندي آنان در به کار گيري مفاهيم رياضي در زندگي روزمره فراهم نمايم .
مسأله اي که برايم مطـرح مـيشـد ايـن بـود؛ بـا توجه به محور بودن دانش آموزان در فعاليت هاي کلاس ، در راستاي هدف اين اقدام پژوهي چه راه کارهاي عملي را ميتوان ارائه نمود تا ميزان علاقه مندي دانش آموزان به درس رياضي و فعاليت هاي مربوط به آن بيشتر شود؟ به عبارت روشن تر، با استفاده از چه روش هايي ميتوان ، زمينه ي مناسبي براي شرکت فعال فراگيران در انجام فعاليت هاي مربوط به درس رياضي فـراهم نمـود؟ بنابراين ، در تحقيق حاضر که از نوع پژوهش در عمل بوده است ، در پي آن بودم تا با اسـتفاده از ابـزار معتبـر علمـي بـه جمـع آوري داده هاي لازم با هدف شناسايي عوامل مؤثر بر ايجاد مسأله و دست يابي به راه حل هاي مورد نياز براي حل آن پرداخته ، تـا پس ازانتخاب و اعتبار بخشي مناسب ، به اجراي آن ها بپردازم .