چکیده:
برای اینکه موسسات آموزشی با کمترین خطا مواجه شوند میتوان با ترویج فرهنگ مدیریت خطا و استقرار آن در موسسات آموزشی، خطاهای سازمانی را کاهش داد و عملکرد موسسات و کارکنان آن را بهبود بخشید به همین دلیل هدف اساسی پژوهش حاضر، طراحی و تبیین مدل فرهنگ مدیریت خطا در موسسات آموزشی می باشد. این پژوهش در چارچوب رویکرد کیفی بوده و از روش نظریۀ داده بنیاد استفاده شده است. داده ها با کمک تکنیک مصاحبه نیمه ساختاریافته گردآوری شده اند. 11 نفر از خبرگان آموزش و پرورش شامل مدیران سازمان و مدیران مدارس که دارای حداقل 10 سال سابقه در امور آموزشی داشتند به روش نمونه گیری هدفمند و با تکنیک گلوله برفی انتخاب شدند. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش مقایسه مداوم در طی سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی استفاده شده است و بر اساس آن، مدل کیفی پژوهش طراحی شد. یافته ها درقالب مدل پارادایمی به این صورت شکل گرفت: شرایط علّی(اهداف اولیه و ثانویه)، عوامل زمینهای(مدیریتی و بهسازی)، شرایط مداخله گر(موانع سازمانی، موانع اطلاعاتی- انگیزشی)، راهبردهای تعاملی(امنیت روانی، شرایط و الزامات سازمانی) و در نهایت پیامدها(مزایای فردی و مزایای سازمانی) است. برای روایی و پایایی از روش لینکلن و گوبا که شامل: اعتبار، اعتماد، تأییدپذیری و انتقالپذیری است، استفاده شد و از نظر روایی و پایایی مورد تایید قرار گرفت. در پایان یافته های پژوهش نشان داد استقرار فرهنگ مدیریت خطا در موسسات آموزشی منجر به توسعه و اثربخشی سازمان و افراد می شود. همچنین کارکنان موسسات آموزشهای لازم را در این زمینه دریافت نمی کنند.
Establishing and promoting error management culture in educational institutions can
decrease the occurrence of errors in such settings. By doing so, organizational errors
can be reduced and the performance of the institutions as well as their staff can be
improved. That is why the present study aimed to explore error management culture
in educational institutes. This study was a qualitative research in which the
methodology of grounded theory was employed to collect and analyze the data. For
the purpose of the study, 11 experts in the field of education were selected from among
heads of educational organizations and school managers with at least 10 years of
related experience via snowball sampling method. Then interviews were conducted
with each of the participants using a semi-structured interview. The collected
qualitative data were then analyzed in the three stages of open coding, axial coding,
and selective coding. These categories and subcategories were then classified in 5
structural categories of the grounded theory, namely causal conditions (primary and
secondary purposes), contextual factors (related to management and improvement),
intervenient conditions (organizational obstacles, informational-motivational
obstacles), strategies of action/ interaction (psychological safety, organizational
conditions and requirements), and consequences (individual and organizational
advantages). For validity and reliability, the method of Lincoln and Guba, which
includes: credibility, trust, verifiability and transferability, was used and it was
approved in terms of validity and reliability. In the end, the findings of the research
showed that the establishment of error management culture in educational institutions
leads to the development and effectiveness of the organization and individuals. Also,
the employees of the institutions do not receive the necessary training in this field.
خلاصه ماشینی:
مقدمه با توجه به اين که فرهنگ مديريت خطا مفهومي نوظهور است که انتقال وتسهيم دانش به دست آمده از خطاهاي سازماني را در بين کارکنان و واحدهاي سازماني تسهيل ميکند.
اين بدين دليل است که اشتباهات فرصت هاي منحصربفردي براي يادگيري ارائه ميکنند و زماني که اطلاعات در مورد خطاهاي سازمانها به اشتراک گذاشته شوند و ارتباطات باز در مورد خطاها رخ ميدهد، فهم و درک مشترک و بينش ناشي از تشخيص ، سرعت و کيفيت اصلاح خطا ها را به وجود ميآورد(ونديک و همکاران،٢٠٠٥).
راهبردهاي تعاملي براساس ديدگاه خبرگان آموزش، در اين مطالعه براي ايجاد فرهنگ مديريت خطا در موسسات آموزشي ٢ مقولۀ اصلي امنيت رواني و شرايط و الزامات سازماني لازم و ضروري است .
با توجه به اطلاعات به دست آمده مقولۀ يادگيري با يافته هاي مرادي و همکاران(١٣٩٢)، سيف الهي و ستاري(١٣٩٤)، داير٢ و همکاران(٢٠١٧)، راسپين ٣ (٢٠١١) که در پژوهش هاي خود رابطه بين فرهنگ مديريت خطا با يادگيري سازماني را مورد تأييد قرار داده بودند.
The impact of organizational culture on organizational learning and attitudes concerning change from an institutional perspective, International Journal of Strategic Change Management, 1(1): 155-170.
Error management practices interacting with national and Organizational culture: The case of two state University departments in Turkey, The learning Organization, 24(4): 245-256.
In the end, the findings of the research showed that the establishment of error management culture in educational institutions leads to the development and effectiveness of the organization and individuals.