چکیده:
کلاسهای چندپایه یکی از راهبردهای مهم وزارت آموزشوپرورش بهمنظور دسترسی به آموزش باکیفیت برای دانش آموزان در مناطق کمتر توسعهیافته و دورافتاده کم جمعیت است. هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل تأثیرگذار برکیفیتبخشی به کلاسهای چندپایه بوده است. این پژوهش با استفاده از رویکرد کیفی و روش تحلیل مضمون در سال 1400 انجام شد. جامعه آماری شامل راهبران آموزشی، تربیتی، اساتید دانشگاههای استان خراسان شمالی، رضوی و جنوبی دارای تجربه تدریس در کلاسهای چندپایه است. نمونه آماری 12 نفری با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شد. دادهها با استفاده از مصاحبۀ نیمهساختارمند و بر اساس اصل اشباع گردآوری شده است. پس از تحلیل دادهها با استفاده از اعتباریابی بازبینی توسط مصاحبهشوندگان، مرور همتا و یادداشتبرداری، 198 کد اولیه به دست آمد که در 35 مقوله کلی گروهبندیشد. الگوی بهدستآمده از این پژوهش نشان داد که در کیفیتبخشی به کلاسهای چندپایه 5 مضمون اصلی شامل صلاحیت حرفهای و ویژگیهای مرتبط با معلم، خانواده، وضعیت فیزیکی کلاس و مدارس، سیاستهای کلان آموزشی و مضامین مرتبط با فراگیران نقش دارد.
Multi-grade classes are one of the important strategies of the Ministry of Education
in order to provide access to quality education for students in less developed and
remote areas with less population. The aim of the present study was to identify the
factors affecting the quality of multi-grade classes. This research was conducted
using qualitative approach and thematic analysis method in 1400. The statistical
population includes educational leaders, professors of North Khorasan, Razavi and
South Khorasan provinces who have teaching experience in multi-level classes or
about multi-level classes. The statistical sample of this research is 12 university
professors and educational leaders who were selected using the purposeful sampling
method. The data was collected using a semi-structured interview based on the
principle of saturation. After analyzing the data using review validation by the
interviewees, peer review, and note taking, 198 primary codes were obtained, which
were grouped into 35 general categories. The model obtained from this research
showed that in the quality of multi-grade classes, 5 main themes include
professional competence and characteristics related to the teacher, family, physical
condition of the class and schools, macro-educational policies and themes related to
learners.
خلاصه ماشینی:
شناسايي عوامل تأثيرگذار بر کيفيت بخشي به کلاسهاي چندپايه دوره ابتدايي عصمت بدخشان طرقي ١، محبوبه سليمان پور عمران ٢، رخساره فضلي 3 چکيده کلاس هاي چندپايه يکي از راهبردهاي مهم وزارت آموزش وپرورش به منظور دسترسي به آموزش باکيفيت براي دانش آموزان در مناطق کمتر توسعه يافته و دورافتاده کم جمعيت است .
الگوي به دست آمده از اين پژوهش نشان داد که در کيفيت بخشي به کلاس هاي چندپايه ٥ مضمون اصلي شامل صلاحيت حرفه اي و ويژگيهاي مرتبط با معلم ، خانواده ، وضعيت فيزيکي کلاس و مدارس ، سياست هاي کلان آموزشي و مضامين مرتبط با فراگيران نقش دارد.
بدخشان (١٤٠٠)در پژوهشي به بررسي عوامل کيفيت بخشي آموزش در کلاس هاي چندپايه دوره ابتدايي پرداخت و نتايج يافته هايش نشان داد که تمامي عوامل شناساييشده در بخش کمي مورد تأييد قرار گرفت و الگوي به دست آمده از اين پژوهش نشان داد که در کيفيت بخشي به کلاس هاي چندپايه ٥ مضمون اصلي ١- صلاحيت حرفه اي ويژگيهاي مرتبط با معلم ٢- خانواده ٣- وضعيت فيزيکي کلاس و مدارس ٤- سياست هاي کلان آموزشي ٥- مضامين مرتبط با فراگيران اثرگذار بوده است .
همچنين نيازي قرائي نصرآبادي، معصومه (١٤٠١) نتايج نشان دادکه عوامل موثر بر کيفيت عملکرد معلمان چندپايه به ترتيب اهميت شامل : نهاد تربيت معلم (دانشگاه فرهنگيان )، دوره ها و آموزش هاي ضمن خدمت (توسعه حرفه اي معلمان )، روش هاي تدريس ، نظام ارزشيابي، مواد آموزشي و محتواي درسي کلاس هاي چند پايه مي باشد.